Některým lidem schází s nakupováním na internetu zkušenosti. Často tak naletí podvodníkům

Nakupujete raději na internetu, nebo v kamenné prodejně? Hannes Edinger / Pixabay

Počet nahlášených stížností na internetové obchody České obchodní inspekci (ČOI) už v teď překonal počet 5 641, tolik se jich přitom podalo za minulý rok. Nyní však do Vánoc zbývá ještě pár týdnů, a je tedy jasné, že letošní číslo bude koncem roku rekordní. Nenechte se proto napálit a dodržujte těchto pár zásad při nakupování na internetu, které vám ušetří nejen spoustu peněz, ale i nervů.

Přečtěte si také

Pampeliška: k čemu je dobrá a jak a kdy ji zpracovat?
Pampeliška: k čemu je dobrá a jak a kdy ji zpracovat?

„Koronavir nekoronavir“, spousta lidí nakupuje na internetu běžně

Lidé jsou v otázce nakupování dárků na Vánoce kvůli koronaviru rozděleni do dvou táborů. Jedni lamentují nad zavřenými obchody, protože nemohou nakupovat vánoční dárky, a modlí se za to, aby v prosinci všechny prodejny konečně otevřely. Druhému táboru je to více méně jedno – dárky na Vánoce už totiž spoustu let i bez koronaviru nakupují na internetu.

Některým schází s nakupováním na internetu zkušenosti

Právě kvůli koronaviru se ovšem spousta těch, kteří byli až doposud zvyklí většinu věcí nakupovat v kamenných prodejnách, přesouvá do prodejen virtuálních, tedy do internetových obchodů. Bohužel však někteří z nich mají často jen pramalé zkušenosti s nakupováním na internetu, a tak se nechají od nepoctivých prodejců mnohdy napálit.

Oblečení? Nechte si raději poradit od nás

Nevěřte zázračným produktům

Často jde o e-shopy, které slibují zázraky. Zázračně zhubnete pomocí této pilulky, zázračnými kapkami se zbavíte cukrovky, vrásek a mnohých dalších zdravotních i kosmetických neduhů. Anebo pomocí nějakého přípravku vyzrajete nad koronavirem. Obdobných e-shopů letos ČOI vyhmátla už mnoho.

Že to tak ve skutečnosti není, v mnoha případech vědí i ti, kteří se nakonec nechají takto napálit. Jenomže recenze přímo na stránkách prodejce ledaskoho zviklají. Ostatně, kdo by nechtěl být zdravý a krásný? A obzvlášť, když je to tak jednoduché?

Nevěřte velkým slibům na internetu – třeba tomu, že díky zázračným pilulkám zhubnete Vidmir Raic / Pixabay

Recenze jsou důležité. Pokud jsou ale všechny pozitivní, zbystřete

Dávejte si proto pozor na velkoústé sliby a recenzím přímo na webu prodejce moc nevěřte – obzvlášť pokud coby zákazník nemáte možnost vložit na web vlastní zkušenost. Pokud mají produkty pouze pozitivní recenze, něco je špatně. Pro recenze si raději choďte ke srovnávačům zboží, jako je Zboží.cz nebo Heuréka. A pokud umíte anglicky, můžete si zkusit vyhledat recenze i na zahraničních webech, jako je například Amazon.

Pro recenze zajdete k nim, pro slevy pak na Kupi

Podvodníkům naletí i zkušenější internetoví nakupující

Bohužel, napálit se mnohdy nechají i lidé, kteří nakupují v e-shopech běžně. Snadno totiž podlehnou iluzi, že nakupování na internetu je přeci bezpečné. Pokud ale nakupujete u menších prodejců, je vždycky lepší si obchod před transakcí proklepnout – ať už ve srovnávačích zboží, v Google recenzích nebo na Facebooku.

Nedůvěřujte ani českým e-shopům, které nemají vyplněné kontaktní údaje, obchodní podmínky či mají sídlo ve třetích zemích, jako je například Panama. Při nakupování na internetu se držte našich rad, které vám jistě v mnoha případech ušetří zklamání.

Než něco zaplatíte, proklepněte si výrobek i e-shop ve srovnávačích Zboží.cz

Dobrá rada na závěr: Plaťte kartou

Co se týče placení, volte ideálně platbu kartou, nebo využijte služby typu PayPal či Twisto, kde máte garanci od zprostředkovatele. Pokud totiž naletíte na podvodný e-shop, můžete svou banku požádat o tzv. chargeback. Vysvětlíte jí svou situaci a ve většině případů vám bude platba skutečně vrácena. Musíte tak ale učinit co možná nejdříve.

„Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho obvykle provádějí pro své klienty dobrovolně, obzvlášť v případě nedoručení zboží. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem“, objasňuje chargeback Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Pokud však zaplatíte bankovním převodem a zboží vám například vůbec nepřijde, banka vám v tomto případě bohužel nebude schopna pomoci. Stejně tak se spravedlnosti nedovoláte, když zvolíte platbu dobírkou.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz