Značky, kterým Češi letos důvěřují: ETA, IKEA, Kofola, JAR, Pilsner Urquell, Nivea, Savo i Datart

Češi volili nejdůvěryhodnější značky roku 2020 Kupi.cz

Které značky jsou pro české spotřebitele nejdůvěryhodnější? To odhalil jeden z nejrozsáhlejších a největších průzkumů v této oblasti u nás. V letošních výsledcích se odráží nejen důvěra v tradiční značky, ale také nové trendy v nakupování, které se mění vlivem koronavirové pandemie. Podívejte se na přehled těch nejzajímavějších výsledků a zjistěte, zda jsou mezi oceněnými značkami i vaši favorité.

Přečtěte si také

Podle čeho vybírat kapra, aby vám na Vánoce nezkazil požitek ze štědrovečerní večeře
Podle čeho vybírat kapra, aby vám na Vánoce nezkazil požitek ze štědrovečerní večeře

Výsledky ankety potvrzují změny v nákupním chování

V rámci výzkumu Nejdůvěryhodnější značka se ukázalo, že pandemie covid-19 změnila výrazným způsobem nakupování českých spotřebitelů, a to již v první vlně na jaře. 44 % dotazovaných nakupujících potvrdilo, že pandemie měla negativní vliv na jejich frekvenci nakupování v hypermarketech a supermarketech. Naopak více než čtvrtina dotazovaných nakupujících deklarovala, že kvůli pandemii realizovala nákupy online častěji než obvykle.

Jak se změnil nákupní koš typického Čecha během pandemie?

Co se týká nákupního koše, výrazně se změnil způsob nakupování, a to z pohledu množství i výběru značek.

  • Nákupní koš Čechů celkově vzrostl – téměř 40 % dotázaných více či méně souhlasí s faktem, že od vypuknutí pandemie nakupují větší balení.
  • 30 % nakupujících pak vyměnilo své značky za levnější alternativu.
  • Kategorie, které se od vypuknutí pandemie prodávaly více, byly čerstvé potraviny, hotová jídla a konzervy, trvanlivé potraviny či mražená jídla.
  • Z drogistických kategorií pak kromě dezinfekčních prostředků a čištění domácnosti šlo i o přípravky péče o tělo a ruce a papírové výrobky.
  • Co se týká trendu u nákupu potravinových a drogistických kategorií v kamenných obchodech a online, zde se nakupující vyjádřili, že po odeznění pandemie budou využívat oba kanály více než před ní, a to konkrétně u péče o domácnost, osobní péče, výrobků pro krásu a zdraví, ale například také u alkoholu.
Nákupní košíky Čechů během pandemie značně nakynuly, košíky v e-shopech nicméně vypadají podobně pressfoto / Freepik

Ohledně důvěry mají Češi ve značkách poměrně jasno. Vítězové s největším množstvím hlasů se totiž každoročně moc nemění. Letos bylo 75 % vítězů stejných jako loni, přičemž 6 značek je již považováno za stálice napříč všemi dosud realizovanými šesti ročníky. Patří mezi ně Kofola, Pilsner Urquell, Jar, Savo, Ariel a Lidl. První tři příčky úplně nejsilnějších značek celého průzkumu potom obsadil letos Jar, IQOS a Dr. Max.

Jednoznačně důvěryhodná je značka PPL, IKEA, Vitana nebo Eta

Mezi další jednoznačné vítěze (tzn. že pro ně shodně hlasovali spotřebitelé všech věkových i vzdělanostních kategorií, muži i ženy) dále patřila například IKEA (kategorie prodejci nábytku), De'Longhi (kávovary), Vichy (dermokosmetika), Vitana (koření), Eta (malé spotřebiče) nebo Zonky.cz (poskytovatelé mimobankovních půjček). Z balíkových služeb to byla značka PPL, která navíc s nejvyšším meziročním procentním nárůstem hlasů získala ocenění Skokan roku 2020.

Důvěryhodné značky – sáhněte po nich i vy

Značky, kterým lidé nejvíce důvěřují, podle kategorií:

  • BALÍKOVÉ SLUŽBY: PPL
  • ČISTICÍ PROSTŘEDKY: SAVO
  • KÁVOVARY: DE‘LONGHI
  • DERMOKOSMETIKA: VICHY
  • KOŘENÍ: VITANA
  • LÉKÁRNY: DR.MAX
  • MALÉ SPOTŘEBIČE: ETA
  • PRODEJCI NÁBYTKU: IKEA
  • PROSTŘEDKY NA MYTÍ NÁDOBÍ: JAR
  • ČOKOLÁDOVÉ CUKROVINKY: ORION Nestlé Česko
  • DĚTSKÁ VÝŽIVA: SUNAR Hero Czech
  • DĚTSKÉ OBLEČENÍ: LUPILU Lidl Česká republika
  • KÁVOVARY: DE'LONGHI De'Longhi Praga
  • KOŘENÍ VITANA: Orkla Foods Česko a Slovensko
  • KRMIVA PRO KOČKY: WHISKAS Mars Czech
  • KRMIVA PRO PSY: BRIT Vafo Praha
  • MASO A UZENINY VOCÍLKA: Billa
  • MOBILNÍ TELEFONY: SAMSUNG Samsung Česká republika
  • OSOBNÍ AUTOMOBILY: ŠKODA Škoda Auto
  • PIVO A PIVNÍ NÁPOJE: PILSNER URQUELL Plzeňský Prazdroj
  • PRACÍ PROSTŘEDKY: ARIEL Procter & Gamble Czech Republic
  • PRIVÁTNÍ ZNAČKY: K-CLASSIC Kaufland Česká republika
  • PROSTŘEDKY NA MYTÍ NÁDOBÍ: JAR Procter & Gamble Czech Republic
  • SUŠENKY A OPLATKY: OPAVIA Mondelez Czech Republic
  • SYCENÉ NEALKO NÁPOJE: KOFOLA ČeskoSlovensko
  • TABÁKOVÉ VÝROBKY: CAMEL JT International
  • TĚLOVÁ A KOUPELOVÁ KOSMETIKA: NIVEA 
  • VÍNA: TEMPLÁŘSKÉ SKLEPY ČEJKOVICE Templářské sklepy Čejkovice
  • VLASOVÁ KOSMETIKA: HEAD & SHOULDERS Procter & Gamble Czech Republic
  • ZAHRADNÍ TECHNIKA: MOUNTFIELD 
  • ŽVÝKAČKY: ORBIT Mars Czech
  • E-SHOPY S POTRAVINAMI: ROHLÍK.CZ 
  • HOBBYMARKETY: HORNBACH 
  • KAVÁRNY: MCCAFÉ McDonald's ČR
  • LÉKÁRNY: DR. MAX
  • PRODEJCI NÁBYTKU: IKEA Česká republika
  • PRODEJCI OBUVI: DEICHMANN 
  • PRODEJCI ODĚVŮ: H&M Hennes & Mauritz CZ
  • PRODEJCI POTRAVIN: LIDL Česká republika
  • PRODEJCI SPODNÍHO PRÁDLA: ASTRATEX 
  • PRODEJCI SPORTOVNÍHO VYBAVENÍ: SPORTISIMO 
 Hned dvojici ocenění si odnesla třeba skupina HP TRONIC s jejím generálním ředitelem Danielem Večeřou, a to konkrétně za značky DATART a ETA Datart

Nejdůvěryhodnějším prodejcem elektra zvolili spotřebitelé společnost DATART

„Získat cenu za nejdůvěryhodnější značku je letos pro nás dvojnásobnou radostí. Tento rok byl nákupní proces ovlivněný pandemií, chování zákazníků se změnilo, v několika vlnách se nakupování přesunulo čistě jen na online, nabízené služby včetně doručování zboží k zákazníkovi domů byly vlivem restrikcí omezeny," popisuje Daniel Večeřa, generální ředitel skupiny HP TRONIC, do které patří hned dvě oceněné značky DATART a ETA.

„Tomu bylo potřeba rychle se přizpůsobit a neztratit přitom na kvalitě, na kterou jsou zákazníci u nás zvyklí a očekávají ji. Proto si důvěry, takto vyjádřené zákazníky, velmi vážíme, zvláště pak v této době, a představuje pro nás velký závazek a současně obrovskou motivaci do budoucna,“ dodává Večeřa.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz