10 tipů, jak se nezbláznit během nouzového stavu

Jak přežít ve zdraví nouzový stav Canva

V České republice se opět nacházíme v období vyhlášeného nouzového stavu. Je to tento rok již podruhé. Omezené možnosti, kontakty, nejistota a strach sužují většinu lidí a podzimní sychravé počasí tomu moc nepřidává. Co dělat, aby nám bylo lépe, a jak si toto období zpříjemnit?

Přečtěte si také

Obchody mohou mít nově otevřeno až do 23 hodin. Tesco, Albert i Kaufland prodloužili otevírací dobu
Obchody mohou mít nově otevřeno až do 23 hodin. Tesco, Albert i Kaufland prodloužili otevírací dobu

Z psychologického hlediska je potřeba vědět, že máme určitý plán a program v době, která svádí k neutěšeným myšlenkám a všudypřítomnému tlaku na psychiku. Důležité je mít co nejpestřejší aktivity a stanovený nějaký cíl. Je ideální příležitost navazovat hlubší vztahy v rodině, učit se nové věci, začít dělat vše, co jsme doteď odkládali, případně uklízet. Ve svých vztazích, v mobilu, ve skříni nebo spíži.

Co tedy dělat, abychom se nezbláznili?

1. Mějte plán

Když se podíváte do svého diáře, co zjistíte? Že máte nyní tolik volného času, že nevíte co s ním? Naplánujte si ho. Promyslete si, jaké aktivity děláte a zapište si je a naplánujte i ty další – třeba na měsíc dopředu. Opravdu to funguje. Když budete mít zaznamenané i sebemenší činnosti a váš diář se opět naplní, budete se cítit mnohem lépe.

Tip: Sepsat si můžete i nákup potravin, a to třeba na Kupi.cz, kde najdete všechny akční letáky i možnost vytvoření online nákupní seznamu, který si pak jednoduše pošlete do e-mailu.

Rozepište si úklid, třeba už i ten předvánoční. Naplánujte si nakupování vánočních dárků, kdy budete péct cukroví, ale třeba i jídelníček pro vás a vaši rodinu na následující týden. Hned uvidíte všechny vaše aktivity a díky tomuto plánování najednou zjistíte, že máte čas i sami pro sebe třeba na četbu knihy, kterou jste tak dlouho odkládali. Takový time management se vám navíc bude velmi hodit, až zase naskočíte do plného provozu, kdy nebudete vědět, kde vám hlava stojí.

2. Dodržujte pravidelné rituály

Žádné nemáte? To se ale velmi mýlíte. Význam rituálů spočívá v tom, že děláte něco, co vás baví, nebo se na to těšíte. Rituály nám tak pomáhají v životě mít jistý řád a pocit jistoty, ať už se jedná o společné víkendové obědy s rodinou, ranní kávu nebo večerní lekci jógy. Mohou sem patřit ovšem i takové, které nejsou úplně oblíbené, ale jejich dodržováním se posouváte ve svém životě dál (např. pravidelná hodina němčiny pro samouky).

3. Najděte si svůj projekt

Pro někoho to může být přeměna bytu, pro jiného výzva k transformaci těla a zhubnutí, pro dalšího například chuť naučit se péct kváskový chleba. Je úplně jedno, čeho se to týká, důležité je mít cíl, ke kterému postupnými kroky budete směřovat. Může to pro vás znamenat nový start kariéry, změnu pracovního oboru nebo možnost si přivydělat v této nelehké situaci. Nebojte se výzev a najděte si „svůj projekt“, kterému se budete věnovat s vášní a chutí. 

I relax je v době nouzového stavu důležitý Canva

4. Žijte zdravě

Nenabádáme vás k žádnému fanatismu, jen je potřeba se zamyslet, že rčení „ve zdravém těle zdravý duch“ nevzniklo jen tak náhodou. Mnoho z nás v tomto stavu, kdy je nutné jít jen do práce, nakoupit a domů, zapomíná na to, že je potřeba se o sebe starat a nezlenivět. Vaše chmury sice čokoláda a sklenička vína na chvíli zažene, ale z dlouhodobého hlediska se to na vašem zdraví spíše podepíše. Je mnoho věcí, se kterými můžete začít hned. Pijte dostatek tekutin a bylinkových čajů, dopřejte si klidně i šálek kvalitní kávy. Přemýšlejte nad tím, abyste v každém jídle, které jíte, měli ovoce nebo zeleninu a nebojte se experimentovat a vyzkoušet i nové potraviny.

Tip: Při příštím nákupu potravin v obchodě mějte v mobilu staženou aplikaci Kupi.cz. Nejenže vám ukáže, jak výhodná je sleva na výrobku, který držíte v ruce, ale také se po naskenování čárového kódu dozvíte jeho složení a nutriční hodnoty.

Pravidelný příjem ovoce a zeleniny vašemu zdraví prospěje Pixabay

5. Ukliďte si ve svém okolí

Máte pocit, že vás vše kolem dusí? Ukliďte si ve svém okolí, a to jak fyzicky, tak i psychicky. Není nic lepšího než protřídit staré oblečení, uklidit ve spíži, setřídit a vyhodit staré dokumenty a papíry. Projděte si tzv. lapače prachu a zbavte se všeho, k čemu vás nepojí opravdu velké emocionální pouto.

Tip: Vyzkoušejte swapování. Jednoduše najděte v okolí někoho, komu vaše nepotřebné věci ještě poslouží, a vyměňte je za něco, co se bude hodit zase vám.

Kromě tohoto je však dobré protřídit i to, co nás obklopuje ve virtuálním světě. Projděte si všechny skupiny, ve kterých jste přihlášeni na sociálních sítích, a opusťte ty, které vás zbytečně vyčerpávají nebo vám nedávají nic důležitého. Stejně tak vypněte sledování profilů, které jsou pro vás zbytečné a nic vám nepřinášejí. 

6. Pracujte na seberozvoji

Život je koloběh a jediná jistota, kterou máme, je ta, že svět se nezastaví. Každý den, kdy se vzbudíme, je mnoho věcí jinak. Nezůstávejte tedy stát na jednom místě. Nikdy totiž není pozdě začít dělat něco, co vašemu životu prospěje a ukáže vám nový směr. I v 70 letech můžete začít cvičit, stejně jako ve 20 se naučit plést. Začněte pomalu, drobnými krůčky a věnujte nové aktivitě pár minut denně, zapište si ji do svého denního plánu a vracejte se k ní. Po nějaké době se v této dovednosti můžete dostat na opravdu vysokou úroveň.

7. Nezapomínejte na své fyzické zdraví

Fyzické zdraví je s tím duchovním neodmyslitelně spjato, přesto na to mnohdy zapomínáme. Když budete svému tělu dodávat kvalitní potraviny, dostatek spánku a cvičení, vaše tělo bude v dobré kondici. Ta vám prokazatelně může pomoci v překonávání nejrůznějších potíží a nemocí. A to dokonce i těch psychických. Procházka na čerstvém vzduchu, pár minut jógy, ale i meditace, relaxace nebo vědomé dýchání můžete praktikovat kdykoli během dne, s partnerem i dětmi. Pokud je to možné, choďte čerpat energii do přírody, dýchejte zhluboka, aby se vám prokrvily všechny orgány. 

Tip: Udělejte si doma několikrát během dne pořádný průvan, otevřete okna dokořán nebo si jen tak vyjděte na balkon.

Procházky na podzim jsou krásné a domů si můžete přinést i krásné dekorace z lesa Pixabay

8. Zůstaňte ve spojení

Nebuďte v této době sami. Samozřejmě vás nenabádáme k tomu, abyste pořádali domácí párty nebo chodili do velkých kolektivů. Při dodržování pravidel, která jsou nařízena, můžete jít třeba na procházku s někým blízkým, v roušce a s rozestupy. Moderní doba však nahrává zejména online kontaktu. Volejte si s rodinou a přáteli, vyzkoušejte videohovor nebo konferenční hovor s více lidmi. Že jste rádi chodili cvičit do kolektivů? Uspořádejte s přáteli online výzvy ke cvičení a sdílejte své pokroky. A ačkoli takový kontakt nenahradí ten skutečný, pomůže vám přijít na jiné myšlenky.

9. Zkuste dělat radost i jiným lidem

Kupte si časopis, oblečte se do hezkého oblečení i doma nebo si otevřete láhev kvalitního vína. A dělejte si drobné radosti každý den, pomůže vám to cítit se lépe. A když se zamyslíte, určitě můžete potěšit i lidi ve svém okolí. Zavolejte starému příteli, napište dopis. Upečte buchtu sousedovi nebo obstarejte babičce nákup.

Tip: Radost můžete udělat i prodavačkám a prodavačům v supermarketu v rámci výzvy Potěš pokladní.

10. Najděte si nějaké pozitivum na každém dni

Pozitivní mysl je ohromně důležitá v jakémkoli čase. Nyní se však nacházíme v náročném období, proto je důležité vyhnout se tzv. ponorce. Zkuste se zamyslet a najít nějaké pozitivum na každém dni. A zapojit můžete v rámci nového rituálu i svou rodinu a partnera, třeba při společné večeři. Řekněte si, co hezkého jste zažili, viděli, udělali, co se vám povedlo. Maličkosti, které nás obklopují, jsou důležité a je dobré si je připomínat. Upekla jste dobrý koláč? Řeklo vaše dítě nové slovo? Svítilo dnes slunce? Řekněte si to a povězte něco pěkného i o někom dalším.
Pozitivní mysl je to, co vás v jakékoli situaci bude držet nad vodou, protože to jediné, co vám nikdo nevezme, je vaše hlava a vaše myšlenky.

Nemějte výčitky, že máte v době nouzového stavu mobil v ruce častěji než jindy Canva

Nemusíte dodržovat všechny tipy. Začněte těmi, které vás zaujaly. Existuje i pravidlo 70 : 30. Žiju ze 70 % zdravě a dělám pro sebe maximum a ze 30 % si dopřeju nezdravé jídlo, vynechám cvičení nebo jednou přetáhnu běžnou večerku. V našem životě je vše o rovnováze, nejde být 100% ve všech ohledech. Na lidi to klade zbytečně přehnané nároky, které poté vedou k sebeobviňování a ztrátě motivace dělat cokoli. Najděte svou vlastní rovnováhu i nyní v nouzovém stavu a nebojte se změn.
Možná ale nechcete v tuto chvíli dělat vůbec nic a to je také v pořádku, třeba jen potřebujete čas a k vlastním aktivitám dospějete později. 

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz