Zatímco ještě před několika lety stačilo, abyste si při vánočních nákupech chránili peněženku před kapsáři, kvůli moderním možnostem a internetu to už tak jednoduché už není. Do karet tomu nahrává i současná doba pandemická, která nám už určila, kde budeme na letošní Vánoce shánět dárky. Bude to internet – a přestože budeme nakupovat z relativního bezpečí vlastního domova, může se stát, že vůči hackerům budeme zranitelnější víc než kdy jindy.
Čím víc času člověk tráví na internetu, tím se stává zranitelnějším a méně obezřetným vůči nejrůznějším útokům hackerů, kteří jen nahodí svou udičku a čekají, kdo se na ni chytne.
Řeč je o tzv. phishingu, který se někdy překládá jako „rhybaření“. Jedná se o podvodnou a sofistikovanou techniku, kterou hackeři používají k získávání citlivých údajů uživatelů internetu. Často k tomu přitom zneužívají významné a důvěryhodné značky, díky čemuž se jim podaří „deaktivovat“ obezřetnost velkého množství lidí.
Velmi častým komunikačním kanálem, přes který se phishingové podvody šíří, je oblíbená mobilní aplikace WhatsApp.
Ještě častější je však phishing přes e-mail – ten spočívá v rozesílání e-mailových zpráv, které obsahují hlavičku banky, České pošty, společnosti PayPal či jiné obdobné firmy. E-mail se tváří více či méně věrohodně a vybízí vás ke kliknutí na přiložený odkaz.
Po jeho rozkliknutí se ocitnete například na stránce, která se velice věrně podobá vašemu internetovému bankovnictví – a vy, protože vám to sama banka v e-mailu říká, se do něj pokusíte přihlásit. Ve skutečnosti tak ale dáváte údaje o svém účtu do rukou hackerů.
Jak si tedy dát pozor? Kromě obezřetnosti vám stačí vědět jedinou věc – banka tímto způsobem klienty o přístupové údaje k účtu nikdy nežádá. Nevěříte? Dojde-li vám obdobný e-mail, kontaktujte svoji banku a celou záležitost si ověřte.
Obzvláště zrádný před Vánoci pak může být zejména e-mail od České pošty – protože možná právě skutečně očekáváte zásilku, kterou vám má tato společnost doručovat. I v tomto případě se ovšem jedná o podvod.
Právě na podvodné e-maily, které zneužívají jméno České pošty, upozorňoval v říjnu Avast. Hackeři se z vás snaží vytáhnout vaše bankovní údaje tím, že pod její hlavičkou žádají o uhrazení drobné částky, jako je například 1 Kč.
„Phishingové kampaně jsou formou neadresného plošného útoku a opakují se ve vlnách. Závěr roku dlouhodobě patří mezi ta období, kdy se s nimi setkáváme nejčastěji… Ať už se jedná o zneužití jmen bank, falešné faktury či podvržené informace od expedičních služeb, cíl je vždy stejný. Získání cenných dat uživatele,“ uvedl vloni v říjnu technický ředitel společnosti Eset Miroslav Dvořák.
Ať už se tedy zpráva tváří sebevíc jako autentická, nevěřte jí. Výše uvádíme případy již kolujících podvodů, hackerské snahy však mohou nabírat mnoho rozličných podob. Často je prozradí pravopisné chyby či pochybně vypadající odkazy, někdy ale může být jejich rozpoznání složitější. Jak se proti nim tedy bránit?
Pokud jste skutečně zašli až takto daleko, co možná nejdříve kontaktujte svou banku, vysvětlete jim, co se stalo a nechte si zablokovat platební kartu. Další případné zprávy od hackerů ignorujte a rozhodně s nimi nekomunikujte.