Krize prázdných regálů se tentokrát nekoná. Lidé nakupují jiné věci

Prázdné regály v obchodech jsou už jen výjimečně Canva

Zdá se, že Češi už v lockdownu poměrně umí chodit. Podzim je oproti jaru výrazně poklidnější, i přestože pomyslné světlo na konci tunelu nevidí zatím vůbec nikdo. I tak nechává Čechy panické skupování trvanlivých potravin vlažné. Nakupují teď však jiné věci.

Přečtěte si také

Na bohatý štědrovečerní stůl patří exotické ovoce. V našich obchodech je ho spousta
Na bohatý štědrovečerní stůl patří exotické ovoce. V našich obchodech je ho spousta

Po 3. listopadu se toho zřejmě moc nezmění

S nastalou situací se nedá nic dělat a Češi si to velmi dobře uvědomují. I přesto však nikdo příliš nevěří, že se po 3. listopadu něco změní a život se vrátí do normálu. Obecně se předpokládá, že nouzový stav bude prodloužen – a cestování pouze do práce, na nákupy či k lékaři se tak ještě chvíli nezbavíme. 

Lidé se z koronaviru na jaře poučili a potraviny už panicky neskupují Free-Photos / Pixabay

Panické skupování trvanlivých potravin se tentokrát nekoná

V jarní vlně koronaviru Češi nakupovali množství trvanlivých potravin – těstoviny, rýži, masové konzervy, ale i mouku či fazolu. Internetové obchody byly dokonce donuceny zavést na jednotlivé objednávky limity. A kamenné prodejny, v těch byla situace snad ještě horší. Prázdné regály a davy nakupujících ovšem nezasáhly pouze nás, nýbrž i další země zaskočené nemocí covid-19. Teď je však situace odlišná.

Ne snad, že by lidé nakupovali méně či vůbec, ale alespoň už tolik nepanikaří. Podle Tomáše Jeřábka, ředitele obchodu Košík.cz, jsou sice nákupy opět značně objemné, oproti jaru se nicméně jejich složení změnilo. „Nyní nám sice opět roste hmotnost nákupů, cena i počet položek v nich, ale v naprosté většině případů – nad rámec běžných potravin a potřeb do domácnosti – nejde o žádné „prepperské“ (připravující se na konec světa) nákupy,“ přiblížil Tomáš Jeřábek pro Seznam zprávy.

Služby Košík.cz přitom výrazně rozšířil a dnes jezdí už i do menších obcí, kam před koronavirem nedodával. A plné ruce práce má i Tesco či další rozvážkové služby, kterým objednávky taktéž narostly.

Zpříjemněte si večery i bez vycházení

Internetové obchody mají žně

Celkově rostla a stále roste celá oblast e-commerce. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) e-commerce meziročně vzrostla v březnu a v dubnu o 40 %, přičemž dle předpokladů nyní naroste meziročně o 30 %.

Češi tedy samozřejmě dále objednávají trvanlivé potraviny, ale už nijak výrazně „nekřečkují“. Ve virtuálních košících lze tak najít i takové produkty, podle kterých lze usuzovat, že se lidé spíše snaží o zpříjemnění dnů v karanténě – ať už jde o víno, hotová chlazená jídla, kávu apod.

Domácí zvířátka a home office? Ano, jde to k sobě Martine Auvray / Pixabay

Notebooky jsou nedostatkovým zbožím

Lze také pozorovat, že si lidé ve větší míře zařizují domácí kanceláře a dětem nakupují potřebnou techniku pro distanční výuku. Jen prodej webkamer se na Mall.cz meziročně navýšil o 6 600 %. Kdepak, nejde o překlep.

Obrovský zájem je také po noteboocích, což se projevuje na jejich ztenčující se dostupnosti. V internetových obchodech tak můžete u značného množství modelů ve střední cenové hladině vidět hlášku „Nedostupné“, „Vyprodáno“, „Přijímáme předobjednávky“ či „Na objednávku – termín upřesníme“.

Ušetřete za nutnou technickou vybavenost pár korun

Zvýšený zájem je i o fitness pomůcky a psy z útulků

Výrazně po uzavření fitness center narostl také prodej v kategorii fitness, kde lze sledovat nárůst o 2 000 procent. 

A protože rok 2020 trávíme vinou koronaviru opravdu hodně doma, mnohým se zřejmě zastesklo po společnosti. Útulky totiž hovoří o „splněném snu“, protože zájem o psy z nich od jara výrazně narostl – což lze opět připsat na vrub právě pandemické situaci.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz