Blížící se Vánoce znamenají každoročně velký nápor na obchody i výrobce. Větší poptávku zaznamenávají všude. Na odbyt jdou hračky, oblečení, šperky či třeba knihy, dále pak suroviny na cukroví, trvanlivé potraviny jako zásoba na svátky a také čisticí prostředky na předvánoční úklid. Letos bude každoroční šílenství vypadat trochu jinak. Druhá vlna pandemie koronaviru ho totiž přesunuje na e-shopy.
Oblíbenost e-shopů rostla už před pandemií. Pro zákazníka je leckdy příjemnější objednat zboží z pohodlí domova a nechat si ho doručit poštou nebo kurýrem, než chodit po obchodech a stát dlouhé fronty.
V letošním roce zájem o internetové obchody mnohonásobně vzrostl. Vedl k tomu strach z nákazy koronavirem nebo nepohodlí, které způsobuje povinné nošení roušek. Provozovatelé se museli s novou situací poprat – obzvlášť jarní uzavření obchodů pro ně byl křest ohněm.
Přicházející Vánoce pro ně bude další velkou zkouškou, očekává se až 25% nárůst tržeb. Tradiční shon se však pravděpodobně přesune do virtuálního světa. Lidem se do běžných obchodů nechce, a navíc není jisté, jestli znovu nedojde k zavření obchodních center. Opatření se mění každým dnem.
Nákup přes internet může budit nedůvěru. Vzhledem k tomu, že zákazník vidí zboží jen na fotografii či videu, může mu přijít něco jiného, než očekával. Obzvlášť u oblečení a obuvi je to trochu risk. České zákony na to naštěstí myslí, a tak provozovatelům e-shopů nařizují poskytovat minimálně dvoutýdenní lhůtu pro vrácení zboží. Pokud tedy nejste spokojeni, máte nárok získat utracené peníze zpět, a to bez udání důvodu.
Česká pošta očekává více než 450 tisíc balíků denně, a tak do svých řad přijme na 5 000 brigádníků. Mluvčí České pošty Matyáš Vitík říká: „Jednak je to příprava na Vánoce, a také se domníváme, že lidé budou více než obvykle preferovat nákupy na internetu." Pro zaměstnance to bude velmi uspěchané období.
Podobně se připravují i další přepravní firmy. Například společnost DPD také přijímá brigádníky, a navíc zřídila 16 nových dep a modernizuje technologie třídění zásilek.
Enormní zájem o zboží nastává v předvánočním čase ve dvou vlnách. Ta první je již na konci listopadu s akcí Black Friday, kdy je zlevněno velké množství produktů včetně elektroniky a spotřebičů. Druhá pak přichází v polovině listopadu, když zákazníkům dorazí na účet poslední předvánoční výplata.
Alza očekává před svátky až trojnásobné tržby. Aby největší online řetězec nápor objednávek zvládal, chystá se přijmout posilu v řádech stovek lidí. Podobně se chystá společnost CZC.cz. „Jako nejdůležitější vnímáme mít zajištěn dostatek pracovních sil a plán pro případ, kdy by počet objednávek rostl více, než se očekávalo,“ popisuje situaci manažer logistiky e-shopu Václav Bejček.
E-shop s oblečením ZOOT má připravené nouzové plány počítající i s uzavřením kamenných obchodů, které by znamenalo ještě větší zájem o nákup přes internet. Co přesně nastane, ovšem zatím nikdo neví – možných scénářů je hned několik.
Posilu hledají rovněž online prodejci potravin. Supermarket Rohlik.cz otevře v listopadu nový sklad v Horních Počernicích. Do konce roku plánuje nabrat 750 nových zaměstnanců a vozový park rozšířit o 200 aut. Obchod rozváží v Praze a okolí, dále pak na Plzeňsku, Ústecku, Liberecku, Pardubicku, Královéhradecku, Jihlavsku, Brněnsku, Zlínsku, Olomoucku a Ostravsku. Potraviny si můžete nechat přivézt z obchodu Košík.cz nebo z online obchodu Tesco.