Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Jídla, která depresi rozhodně nezahání! Která smutek naopak prohlubují?

Jídla, která depresi rozhodně nezahání! Která smutek naopak prohlubují?

Dnešní doba je už taková jakási složitá. Čím to, že stále více lidí zažívá úzkosti, deprese a trápí je panická ataka? Jak to, že je v našem okolí čím dál více lidí, kteří užívají antidepresiva? Možná jste to vy, možná je to někdo z vašich blízkých. A možná je to i váš kolega v práci, který s úzkostnými až depresivním stavy bojuje. Věděli jste však, že jídlo velkou měrou ovlivňuje to, jak se cítíme? A věděli jste, že některá jídla dokonce takové stavy zhoršují?

Přečtěte si také

Nadýchané dýňové lívance pro výjimečná rána
Nadýchané dýňové lívance pro výjimečná rána

Když nás trápí něco velkého, třeba jako zklamání ze vztahu a následný rozchod, bolí to. A bolí to hodně. A proto možná také označíte svůj současný stav jako depresi. Ano, proč ne. Existuje velké množství druhů depresí, od těch málo vážných, až po ty na životě ohrožující. 

Je na smutek lepší hladovka nebo naopak přejídání?

Člověk v takovém stavu nemá mnohdy vůbec chuť jíst, proto také hodně hubne. Někteří lidé však trpí opačným problémem. Trápení se snaží zajídat, a naopak hodně přibírají. 

Zkrátka, když jsme ve špatném psychickém stavu, často instinktivně saháme právě po těch potravinách anebo nápojích, které paradoxně takový stav ještě prohlubují. A my si naopak myslíme, že nám pomůžou. Jaká ironie! Na jaké potraviny si tedy při špatném psychickém stavu dávat pozor?

Kofein

Káva a cigareta jako nejlepší „potraviny“ na boj s depresí? Tak to ani omylem! Ačkoli kofein nás dokáže nabudit a mnohdy z nás vymáčknout lepší výkony v práci i ve sportu, s depresí vám nepomůže. Je tomu spíše naopak.

Káva vám s depresí moc nepomůže

Věděli jste, že schizofrenici mají zvýšenou koncentraci dopaminu v mozku, a právě jemu mnohdy vděčí za své onemocnění? To je hrozné..., no a jak to souvisí s kávou, ptáte se?

Ať už do sebe dostanete kofein z kávy či energetického nápoje, zvýší vám tyto kofeinové nápoje koncentraci dopaminu v mozku.

Díky bohu na tom nebudete sice tak psychicky špatně jako duševně choří, ale pokud vás něco trápí, kofein vám od problému nepomůže, naopak jej spíše prohloubí.

Pokud jste tedy v psychicky náročných situacích náchylní k úzkostem a depresím, pití kofeinových nápojů se buď vyhněte úplně, anebo je alespoň výrazně omezte na dobu nezbytně nutnou, než se budete zase cítit fajn.

Cukr

Cukr je démonem dnešní doby a asi ne nadarmo je označován také za bílý jed anebo sladkého zabijáka. Samozřejmě, že není škodlivé dopřát si sem tam zákusek nebo si upéct doma dobrou buchtu a posněžit ji moučkovým cukrem s voňavou vanilkou anebo skořicí. Ale když je něčeho moc, tak je toho příliš a je to pochopitelně špatně. A ještě hůř je, když se pak ve sladkém snažíme hledat pomoc při psychickém vypětí anebo zabíjíme pomocí něj nudu.

Četné vědecké výzkumy skutečně potvrzují souvislost mezi nadměrnou konzumací cukru, podrážděností, špatnou náladou, úzkostí či depresí. Jak jinak si vysvětlit, že lidé, kteří se těchto výzkumů účastní a zároveň se u nich prokáže větší sklon k úzkostem a depresím, také v nadměrné míře konzumují sladké nápoje a všelijaké možné sladkosti?

Už raději nikdy nikomu na zármutek nedoporučujte čokoládu, ta skutečně nervy neobalí, ale naopak může přitížit, tím spíš, pokud se jedná o problémy dlouhodobého rázu.

Umělá sladidla

A pokud vás právě v souvislosti s cukrem napadlo pít tedy raději nápoje a jíst sladkosti „bez cukru“, asi vás nepotěší ani tento bod.

Umělá sladidla jsou démonizovaná už velmi dlouhou dobu, což vám určitě neuniklo. V současné době se však také objevují zprávy o tom, že umělá sladidla nejsou pro naše zdraví zase až tak špatná, jak se dříve tvrdilo, i když...

Určitě to však neplatí při psychických potížích. Zde totiž umělá sladidla vhodná nejsou, tedy alespoň podle článku nutriční specialistky v Psychology Today, Conner Middelmann.

Podle ní může například takový aspartam způsobit množství nepříjemných stavů včetně depresí či bolestí hlavy.

Ani poměrně oblíbená sukraóza nemá příliš dobrou reputaci. Jak se alespoň u výzkumů na zvířatech ukázalo, sukralóza způsobuje poškozování DNA a ve střevech snižuje počet zdraví prospěšných bakterií jako jsou acidophilus a bifidobakterie.

Tyto bakterie hrají velmi důležitou roli v našem celkovém imunitním zdraví, jsou zásadní pro vstřebávání živin, detoxikaci, prevenci alergií, přičemž jejich nedostatek může dokonce zapříčinit rozvoj zánětlivých střevních onemocnění. 

Vysoce průmyslově zpracované potraviny

Trochu jsme si odvykli jíst opravdové jídlo. Možná je to tou uspěchanou dobou, možná jsme se stali až příliš pohodlnými a možná jde o kombinaci obojího. Vždyť supermarkety jsou nacpané průmyslově zpracovanými potravinami! A tomuto trendu není jen tak pro nic za nic. Kde je totiž poptávka, tam je i nabídka.

Ne ovšem všechny průmyslově zpracované potraviny jsou špatné! I ovesné vločky jsou průmyslově zpracované a ty jsou přeci zdravé, stejně tak jako mražené ovoce či zelenina. Tyto potraviny jsou sice průmyslově zpracované, ale jsou zpracované jen málo. Čím více je potravina zpracovaná, tím méně se podobá opravdovému, resp. přirozenému, jídlu.

Od kdy mají ryby prsty?

V roce 2009 byla v časopise The British Journal of Psychiatry právě v souvislosti s konzumací vysoce průmyslově zpracovaných potravin publikována studie, ve které se ukázalo, že ti lidé ve středním věku, jejichž převážnou část každodenní stravy tvořily hodně průmyslově zpracované potraviny, byli v mnohem větším riziku vzniku deprese během 5 let. Ovšem ti lidé, kteří konzumovali opravdové jídlo, např. maso, které si potom běžným způsobem připravili, vejce, luštěniny apod., tolik náchylní k depresím nebyli.

A co se dá proti tomu všemu dělat?

Začít musíme od podlahy, teda vlastně sami od sebe. Neměli bychom se odbývat hotovými jídly do mikrovlnky, předsmaženými pokrmy nebo fast foodovými specialitami.

Můžou v nás totiž probudit nejen deprese, ale především pak závislost. Já vím, že mnohdy nemáme čas vychystávat si do krabiček na každý den jídlo, ale aby bylo jídlo chutné, nemusí být náročné na přípravu.

Vyzkoušejte si třeba podle tohoto receptu doma připravit cizrnovou pomazánku hummus, ta je velmi jednoduchá, zdravá a hlavně jí uděláte tolik, že vám vystačí hned na několik zdravých svačinek i obědů.

Mimochodem, asi byste se měli vypravit do Lidlu, v rámci španělského týdne budou mít totiž vařenou cizrnu Sol&Mar, ze které takový hummus, který se prodává v krabičkách po troškách za hříšné peníze, uděláte natotata a báječně si pochutnáte.

Když se totiž vrhnete na hummus s vařenou cizrnou, odpadne vám všechna ta práce okolo a už za chvíli můžete baštit!