Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Vysoká dávka vitamínu C zvyšuje riziko ledvinových kamenů a žaludečních problémů

Vysoká dávka vitamínu C zvyšuje riziko ledvinových kamenů a žaludečních problémů

Blíží se období zachmuřeného počasí, posmrkaných kapesníků a chřipek. Jak je dobře známo, nejlepší obranou proti poletujícím virům je zásobovat se doma citrusy nebo si rovnou zakoupit doplněk stravy, který naše tělo napumpuje vitamínem C. Je však možné to s prevencí přehnat?

Přečtěte si také

Jak ozdobit vánoční stromeček, když máte doma malé děti
Jak ozdobit vánoční stromeček, když máte doma malé děti

Blahodárné, ne však zázračné účinky

Oproti mnoha druhům zvířat máme velkou nevýhodu, protože na rozdíl od nich si naše tělo neumí vytvářet ani dlouhodobě ukládat zásoby vitamínu C (známého také pod názvem kyselina L-askorbová). Přitom se jedná o velmi důležitý antioxidant, který pomáhá tělu vytvářet kolagen a také umožňuje lépe vstřebávat těžké kovy jako železo.

Správná dávka vitamínu C má velmi pozitivní vliv na naše kosti i na pružnost našich cév. Jeho nedostatek má na naše zdraví neblahé účinky, o čemž se napříč historií přesvědčili námořníci trpící kurdějemi. Přitom těmto závažným problémům se lze vyhnout i konzumací velmi malého množství potravin s obsahem vitamínu C.

Doporučená denní dávka vitamínu C se zvyšuje s věkem a zpravidla je o něco vyšší u mužů než žen. Dospělí lidé by jej měli ve své stravě zkonzumovat kolem 120 mg. Vyšší příjem vitamínu C se doporučuje lidem, kteří mají fyzicky náročnou práci. Pokud kouříte, je lepší přijímat o něco více tohoto vitamínu, než je doporučená dávka, protože cigarety snižují jeho hladinu v krvi. Maximální denní dávka se však pohybuje mnohem výš – relativně bezpečně lze konzumovat až 2000 mg vitamínu C denně. Teorii, že by takto vysoké dávky přispívaly k boji s rakovinou, se dosud nepodařilo vědecky ověřit, přestože s ní přišel držitel Nobelovy ceny za chemii Linus Pauling.

Citrusy jsou skvělým zdrojem vitamínu C

Kde najít ten správný zdroj?

Na trhu existuje velké množství doplňků stravy, které slibují, že vás nadopují všemi potřebnými vitamíny. Ve skutečnosti však člověk s vyváženým jídelníčkem tyto doplňky vůbec nepotřebuje. Pokud tedy nejíte jako námořník pouze sušené maso s rumem, do lékárny pro svoji dávku vitamínu C nemusíte.

Vsaďte na ovoce a zeleninu

Asi nejznámějším zdrojem tohoto vitamínu jsou pomeranče. Pro získání dostatečného množství stačí spořádat 2 pomeranče denně. Citrony jsou na tom s obsahem vitamínu C ještě lépe. I v případě, že se vám nechce bojovat se slupkou nebo máte dostatečně kyselý výraz i bez konzumace citronu, vám však kurděje nehrozí. Velkou dávku vitamínu C získáte například i z paprik, a to jak sladkých, tak pálivých. „Céčko” najdete i v nejrůznějších bylinkách, třeba v tymiánu či petrželce. Jestliže chcete dostat vitamín C do svých dětí a máte extrémně krutou povahu, naservírujte jim brokolici s kapustou.

Doplňte si přírodní vitamín C výhodně

Pomelo

Kupte se slevou Pomelo.

Porovnat slevy

Přehánět lze, ale těžko

Teoreticky se tedy předávkovat vitamínem C lze (jako ostatně vším), ale k dosažení smrtelné či nebezpečné dávky v těle jej musíte spořádat opravdu velké množství za krátký čas. Vitamín C je rozpustný ve vodě, nikoliv v tucích. Tím pádem je jeho nadměrné množství většinou jednoduše vyplaveno spolu s močí. Za nebezpečnou dávku se považuje hodnota okolo 11 000 mg. Množství pomerančů, které by člověk musel sníst, aby této dávky dosáhl, by vypadalo jako oranžová hora.

Neznamená to však, že by bylo vhodné pravidelně dostávat přespříliš vitamínu C. Ukazuje se, že u některých lidí se jeho nadměrný příjem projevuje žaludečními potížemi a může vést ke zvýšenému riziku ledvinových kamenů. Vitamín C je velmi prospěšná látka, nemělo by se to s ním ale přehánět.