Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Odhalte psychologii barev. Která barva nás donutí nejvíce utrácet?

Odhalte psychologii barev. Která barva nás donutí nejvíce utrácet?

Barvy nás při nakupování vždy upoutají jako první. Tvoří až 85 % vizuálního vjemu. Podvědomě ovlivňují naše pocity a emoce. A obchodníci toho chytře využívají. Víte, proč fastfoody nejčastěji sází na červenou nebo žlutou, a proč nás může růžová barva donutit utrácet více? Čtěte dál a poznejte, jak na nás jednotlivé barvy působí.

Přečtěte si také

Jak často měníte ložní prádlo? Tohle byste měli vědět
Jak často měníte ložní prádlo? Tohle byste měli vědět

Červená a žlutá nedají klid našim očím ani žaludku

Červená barva je oblíbeným způsobem, jak zaručeně upoutat naši pozornost. Ať už se jedná o výprodeje, slevy nebo výzvy k akci v internetových obchodech. Červené tlačítko „koupit“ nás zkrátka přitahuje jako magnet. Proč tomu tak je? Červená barva zvyšuje srdeční tep i adrenalin, působí energicky, navozuje pocity vzrušení a odhodlání. Často také dominuje u značek cukrovinek a jiných potravin, protože podporuje chuť k jídlu.

Červená barva nás spolehlivě upoutá, proto ji obchodníci využívají k propagaci slev a akcí

Žlutá v nás vyvolává pocity naděje, radosti, optimismu a životní energie. Nenechte se však zmást. Při nákupech nás ovlivňuje podobně jako agresivnější červená. Žlutá barva je pro lidské oko nejdráždivější a nejrychleji nás proto zaujme. Toho obchody využívají při propagaci slev nebo akčních nabídek. Žlutá barva, stejně jako červená, také podporuje chuť k jídlu. Všimněte si, jak je z tohoto důvodu u značek oblíbená kombinace červené a žluté – od fastfoodů, pochutin až po obchodní řetězce, jako je například Billa.

"Dražší" fialová a černá

Fialová má na naši psychiku doslova magický vliv. Je považována za královskou barvu a vyjadřuje moudrost, kvalitu a tajemno. I obyčejná věc zahalená do fialové barvy v nás dokáže vyvolat pocit, že má zázračné a přepychové vlastnosti, Také proto jsme ochotni za zboží s fialovou barvou utrácet více peněz. Fialová (nebo tmavě vínově červená) bývá využívána pro luxusní produkty nebo anti-age kosmetiku.

Černou barvu vnímáme jako symbol vznešenosti a moci. U produktů na nás působí podobně jako fialová – tedy i levnější zboží se nám v elegantním černém obalu zdá luxusnější a přisuzujeme mu podvědomě větší kvalitu. Jsme tak ochotni za něj zaplatit i více peněz. Tento trik funguje dobře u kosmetiky nebo alkoholu.

Fialová a černá barva jsou symbolem luxusu, proto jsme za ně ochotni utratit více peněz

Důvěryhodná zelená a modrá, hravá růžová

Zelená barva má uklidňující a harmonizující účinky. Nejvíce se nám spojuje se zdravím, přírodou a ekologií. Pokud tedy nakupujeme zdravé produkty nebo tzv. eco-friendly zboží, automaticky podvědomě preferujeme s větší důvěrou to, které se prezentuje zelenou barvou.

Modrá barva působí klidným, bezpečným a důvěryhodným dojmem, a proto ji nejčastěji využívají finanční, bankovní nebo právní společnosti, které si potřebují získat loajalitu a důvěru svých klientů.

Růžová je typická pro dívčí či ženský svět. Bývá také spojována s relaxací a zábavou. Není divu, že je ikonickou barvou žvýkaček. Žvýkání uklidňuje a navíc je spojené s dětstvím, tedy zábavu a hravostí. Kromě toho růžová navozuje pocit uvolnění. I to nás může při nákupech ovlivnit. Pokud se budeme cítit uvolnění, může se stát, že bezstarostně také více ulevíme své peněžence.