Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Jak vybrat vždy ten správný tuk na smažení, pečení nebo na krajíc chleba?

Jak vybrat vždy ten správný tuk na smažení, pečení nebo na krajíc chleba?

Pro mnoho lidí se slovo „tuky” rovná strašákovi a nejraději by se všem tukům úplně vyhnuli. To však ignoruje fakt, že tuky jsou velmi důležitou složky naší potravy. Musíme se jenom naučit vybírat ten správný tuk a zbytečně si neškodit.

Přečtěte si také

Cola vyčistí šperky, motor i umyje záchod! Tipy na levné uklízení s colovým nápojem
Cola vyčistí šperky, motor i umyje záchod! Tipy na levné uklízení s colovým nápojem

Špatné a dobré tuky

Ideálně by tuky v naší potravě měly mít zastoupení někde mezi 30 až 40 % z celkové přijímané potravy. Může se to zdát jako velké číslo, ale je potřeba mít na mysli, že výrazný podíl tukové složky má mnoho potravin, o kterých nepřemýšlíme jako velkém zdroji tuků (např. pečivo). Tuky se skládají z mastných kyselin a ty zejména určují to, jestli daný tuk bude našemu tělu prospěšný, nebo ne.

Nejhorší kategorií mastných kyselin jsou kyseliny transmastné. Těch by se v naší potravě mělo objevovat co nejméně, ne víc než 2 gramy denně. Nasycené mastné kyseliny také mohou ve velkém množství nadělat v našem organismu neplechu. Jejich podíl v tucích, které kupujete, by neměl přesahovat jednu třetinu. Neměli bychom jich spořádat více než přibližně 20 g denně, záleží však ale především na míře naší aktivity. Naopak je dobré upřednostňovat omega 3 kyseliny, které patří do skupiny polynenasycených kyselin a ve skladbě naší výživy často chybí. Pokud se chystáte omezit tuky ve vlastní stravě, tak se zaměřte především na živočišné tuky.

Co na chleba, co do salátů?

Krajíc chleba s máslem a šunkou je snídaňová česká klasika. Lepší a zdravější verze ale vznikne, když nahradíte máslo roztíratelným rostlinným tukem. Především pokud obsahuje velké množství omega 3 mastných kyselin. Aby se tuk mohl nazývat rostlinným, pak živočišná složka nesmí představovat více než 2 % roztíratelného tuku. Větší zastoupení živočišných tuků mají margaríny, které se na našem trhu objevují především v podobě tříčtvrtětučných a polotučných margarínů (tj. tuk tvoří tři čtvrtiny nebo polovinu obsahu margarínu). Transmastných kyselin se dnes v rostlinných roztíratelných tucích a margarínech příliš obávat nemusíme, protože se vyrábějí způsobem, který jejich množství výrazně omezuje.

Pro studenou kuchyni zvolte rostlinný olej, nejlépe olivový a rovnou jeho panenskou verzi. Rozdíl mezi panenským a tzv. rafinovaným olejem spočívá ve způsobu jejich výroby. Panenský olej je pouze pod tlakem lisován a filtrován od nečistot, dále už se s ním nemanipuluje. Upravené rafinované oleje přicházejí o velké množství prospěšných látek, které se nacházejí v panenských olejích. Hledejte na obalu informaci o tom, jestli byl olej lisován za studena. Takový olej by za studena měl být i konzumován.

Není máslo jako máslo

Tepelné vlastnosti olejů rozhodují v kuchyni

Smažení není obecně dobrým způsobem přípravy pokrmů a zdravé smažení v podstatě neexistuje. Správným výběrem oleje ale předejte nejhorším účinkům smažení na vaše zdraví. Hlavní roli zde hraje tepelná stabilita olejů. Ta určuje, při jaké teplotě se olej přepálí a začne některé ze svých kyselin měnit na maximálně škodlivé transmastné kyseliny. Nejlepším olejem na smažení je rafinovaný řepkový olej, který se přepaluje až ve velmi vysokých teplotách a jeho obsah nasycených mastných kyselin je relativně nízký. Pro dobré pečení podle profesionálních receptů budete muset zvolit tuky požadovaných vlastností, tedy živočišné tuky s velkým podílem nasycených mastných kyselin (máslo).

Dávejte si tedy pozor na to, kolik vašich pečených výrobků spořádáte. Správným výběrem a dávkováním v jídelníčku se postaráte o to, aby vám vždy chutnalo a vaše tělo si nezačalo zbytečně stěžovat.

Zaujalo nás: Nejlevnější je vlastně nejdražší  

Obecně lze říci, že másla vítězí v nezávislých testech na internetu v chuti, margaríny byly lepší ve výživových hodnotách. Nejlepší kvalitu tuku prokázaly v posledních testech, které jsme našli na internetu Flora Gold a Rama s olejem z vlašských ořechů.  Ne vždy tedy platí čím dražší tím kvalitnější! Mnohem lepší přehled o cenách dává přepočet na obsažený tuk. Ukáže se tak třeba, že nejlevnější margarín Penny with vitamins je vlastně drahý. Obsahuje totiž jen 25 procent tuku, zbytek je voda s emulgátory, konzervanty a barvivy. Kilo tuku tak přijde na 145 korun, u kvalitnější Ramy Classic přitom vyjde na 87 korun. Další paradox: třičtvrtětučné máslo Tesco s obsahem tuku 60 %je dražší než klasické máslo Gran Moravia, které má 82 % tuku. V přepočtu na tuk je Rama s olejem z vlašských ořechů téměř třiapůlkrát dražší než klasická Rama, což ale zřejmě dáno dražší surovinou.