Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Vyznáte se v oříškách? Mandle jsou dobré na nervy a lískové svědčí ledvinám

Vyznáte se v oříškách? Mandle jsou dobré na nervy a lískové svědčí ledvinám

Existuje celá řada různých druhů oříšků různého původu. Všechny jsou zdravé, zasytí a nabízejí velké množství minerálů a vitamínů pro vaše tělo. Které se vyplatí jíst a se kterými musíte nakládat opatrně? Ukážeme vám to!

Přečtěte si také

Jak oslavit Halloween levně a ekologicky? Máme pro vás několik tipů!
Jak oslavit Halloween levně a ekologicky? Máme pro vás několik tipů!

Není ořech jako ořech

Podrobně si rozebereme několik druhů ořechů, se kterými se můžete setkat nejčastěji.

  • Pistácie
  • Kešu
  • Lískové oříšky
  • Mandle
  • Arašídy
  • Para ořechy
  • Vlašské ořechy

Věděli jste, že…

… lidé konzumující oříšky podléhají mnohem méně kardiovaskulárním chorobám a infarktu?

Oříšky obecně

  • Zahánějí únavu
  • Zmírňují menstruační bolesti
  • Snižují hladinu cholesterolu
  • Zlepšují náladu
  • Doplňují bílkoviny a dodají energii
  • Jsou vhodné i pro dietáře

Pistácie

Pistácie obsahují velké množství železa. V některých případech dokonce předstihnou i čočku! Pro srovnání a vaši představu, ve 100 gramech čočky najdete cca 8 gramů bílkovin. Tyto malé oříšky jsou také bohaté na fosfor, draslík, hořčík a vápník. Jsou ideální potravinou pro lidi s anémií. Také se hodí pro ženy, které právě procházejí obdobím menstruace. Železo obsažené v pistáciích se nejlépe vstřebává s vitaminem C, proto k oříškům přidejte i nějaké to ovoce.

Kešu

Kešu oříšky obsahují mnohem méně kalorií než ostatní oříšky, proto si jich s klidným svědomím můžete dopřát víc i během diety. Ale pozor! Také mají obsahují sacharidy, proto je lidé s cukrovkou musí započítávat do svého denního příjmu. Kešu oříšky jsou významné především pro obsah hořčíku. Ve 100 gramech oříšků najdete 25 % doporučené denní dávky. Ve 100 gramech oříšků najdete také téměř 18 gramů bílkovin, což je neobyčejně vysoké číslo. Dalšími prvky obsaženými v kešu jsou pak fosfor, hořčík, draslík, měď, selen a vápník.

Lískové oříšky

Tyto malé poklady jsou velmi vydatné na tuky, bílkoviny a vitaminy skupiny B. Naopak neobsahují příliš sacharidů, které je vhodné doplnit například rozinkami. Lískové oříšky jsou hlavními přispěvateli ke správné funkci ledvin. Dokonce dokáží léčit ledvinové kameny.

Lískové oříšky léčí ledvinové kameny

Mandle

Mandle jsou bohaté na tuky, kterých obsahují přes polovinu své celkové hmotnosti, a na vitaminy skupiny B. Patří mezi největší přírodní zdroje vápníku. Je to celých 266 miligramů na 100 gramů oříšků. Také pozitivně ovlivňují nervový systém, pomáhají překonávat stres, depresi i únavu.

Arašídy neboli burské oříšky neboli podzemnice olejná

Lidově zvaný burák není ořech, nýbrž luštěnina. Je bohatý na minerály, stopové prvky a vitaminy skupiny B. Pokud trpíte nespavostí a necítíte se dobře, arašídy jsou pro vás to pravé. Zklidňují mysl a pomáhají k pohodovému spánku.

Para ořechy

Para ořechy obsahují velké množství tuku, proto mají tendence velmi brzy žluknout. Tyto velké ořechy z Ameriky jsou bohaté především na selen, který je pro vaše tělo skutečně důležitý. Posiluje imunitní systém, redukuje krevní sraženiny a pomáhá s tvorbou hormonů při onemocnění štítné žlázy. Ale opatrně! Para ořechy byste neměli jíst ve velkém množství. Jejich působení je velmi účinné, proto nepřesahujte dávku 6 ořechů denně. 

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy se pyšní vysokým množstvím vitamínů B a zinku, kterého obsahují mnohem více než ryby či maso. Pomáhají udržovat mozek v kondici a jsou přínosem pro srdce a cévy. Ze všech druhů ořechů obsahují nejméně sacharidů, proto jsou velmi vhodné pro diabetiky. Pomáhají lidem s onemocním anginou pectoris.