Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Mobilní aplikace

Co se stane s jídlem, když na něj sedne moucha?

Mouchy jsou velmi dotěrný hmyz. Mohou být také velmi nebezpečné. Co se stane se surovinami a pokrmy, na které sedne moucha? To, co jsme zjistili, se vám asi moc líbit nebude. Podívejme se na to.

Nadýchané dýňové lívance pro výjimečná rána

Moucha často usedne na obsah popelnic s hnijícím jídlem, na exkrementy i odumřelé organismy a pak se u nás doma posadí na suroviny a pokrmy. Pro lidi je moucha létající snůškou bakterií, na kterou je nejlepší vzít plácačku a udělat s ní krátký proces. Co se může s jídlem stát, když na něm nějaká moucha přistane?

Pozor na bakterie a nemoci

Jakmile si moucha sedne na potravinu, dochází k přenosu mnoha bakterií z jejích nohou, na kterých má tisíce drobných chloupků. V těch se bakteriím opravdu hojně daří. Mouchy vlezou na všechno a hlavně na to, co už pořádně zapáchá. Oblíbeným útočištěm jsou hlavně odpadky, odumřelí živočichové a exkrementy, které jsou hotovým rájem bakterií. Moucha má na svých nohou až 5 miliónů choroboplodných zárodků a je přenašečem více než 200 druhů škodlivých bakterií. Navíc jde o druhy nemocí, jako je cholera, tyfus, Sněť zelinná nebo úplavice. Mohou také přenášet salmonelu, antrax, tuberkulózu a vajíčka parazitních červů. Navíc způsobují zápal plic, střevní chřipku, otravu krve, infekce očí a zánět močového měchýře.

Co udělá moucha na jídle

Právě chloupky na těle a nohách mouchy zapříčiňují to, že se bakterie dostanou do potravy. Za malou chvilku kontaktu s jídlem se začnou bakterie přesouvat z mouchy na jídlo. Aby toho nebylo málo, moucha se navíc s největší pravděpodobností do vašeho jídla i vyzvrací. Nedokáže totiž přežvykovat a během jedení vrhne hned několikrát. Moucha, stejně jako jiný hmyz, totiž vůbec neumí kousat. Proto musí potravu nejprve chvilku natrávit a teprve až pak ji pozřít. Na pokrm, který se chystáte konzumovat, se vyzvrací a její vývržek už obsahuje trávicí enzymy.

Moucha

Studie floridské univerzity

Tuhle informaci navíc potvrdili výzkumníci z floridské univerzity, kteří zkoumali potraviny, na které mouchy předtím usedly. Porovnali je s těmi nedotčenými. Výsledky byly zcela neporovnatelné. Stačí, aby si na jídlo jen na chvilku moucha sedla, chloupky se dotkly pokrmu a okamžitě se bakterie přesouvají. Kousek jídla, na které si moucha sedla, proto radši vždy vyhoďte a nejezte ho. Zřejmě se totiž nesmíříte s konzumací zvratků a bakterií, proto nachystaný pokrm raději obětujete.

Poslední výzkum

Při posledním výzkumu objevili vědci u Mouchy domácí 351 druhů bakterií. U Bzučivky jich našli 316. Studii zveřejnil vědecký časopis Scientific Reports. Údaje potvrdil i odborník na hmyz Ron Harrison pro britský portál Metro. Velké množství bakterií je spojeno s infekcemi se zdravotním rizikem pro člověka. Vědci odhalili na mouchách 15 případů lidského patogenu Helicobacter pylori, který způsobuje vředy ve střevě, oslabuje přirozenou obranyschopnost žaludku a vyvolává záněty. Ze všech bakteriálních infekcí je u Helicobakter nejvíce prokázán vznik rakoviny žaludku. Zjistili přenos salmonely, e-coli a bakterie, které vedou ke smrtelné otravě krve.

Jak na mouchy bez chemie

Jedna moucha naklade asi 900 vajíček za život. Délka jejího života je asi měsíc, některé se dožívají až 13 týdnů. Zamezte jejich vstupu do místností. Pořiďte si do oken sítě a domů plácačku. Další možností jsou klasické lepicí mucholapky a nálepky do oken ve tvaru kytek a motýlů. Můžete využít i světelné UV-A lapače hmyzu. Kvalitní UV-A zářivka kromě viditelného světla emituje i UV-A záření o vlnové délce kolem 365 nm, které láká hmyz. Schopnost zářivek ale časem klesá. Doporučuje se i pěstování bazalky na parapetech. Vůni těchto bylinek mouchy nemají rády. V kuchyni každý pokrm vždy přikryjte.

moucha

Víte, že…

... mouchy žijící ve městech přenášejí o hodně více škodlivých bakterií, než ty na venkově. Podle výzkumů však v současné době sní pouze 3 % lidí jídlo, na které jim dosedne moucha.