Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Brutální útok ochranky v obchodě. Security nám nemá právo nahlížet do tašek a kontrolovat doklady

Brutální útok ochranky v obchodě. Security nám nemá právo nahlížet do tašek a kontrolovat doklady

Určitě jste na internetu zaznamenali video, které se šíří zejména sociálními sítěmi, na němž je zachycen brutální zákrok bezpečnostní agentury v prodejně známého obchodního řetězce. Jaké pravomoci má ochranka? Co si k zákazníkům může dovolit, a co v žádném případě? I přes to, že zákazníci se více zajímají o svá práva, jsou situace, které si stále necháváme líbit. A to úplně zbytečně! Které to jsou?

Přečtěte si také

Jak ozdobit vánoční stromeček, když máte doma malé děti
Jak ozdobit vánoční stromeček, když máte doma malé děti

Ukažte mi, co máte v tašce!

Obchody chrání svůj majetek např. i tím, že najímají ostrahu, která má zamezit krádežím. Tito „šerifové“ však leckde nabyli dojmu, že mají stejná práva jako policisté. Opak je ale pravdou! Nejčastějším konfliktem mezi ostrahou a zákazníky je situace, kdy je návštěvník prodejny žádán, aby ukázal obsah své tašky, nebo dokonce předložil doklad totožnosti. Zda-li tak ale učiní, je jenom na nakupujícím. Bude-li vás ostraha přesvědčovat, že má na kontrolu právo, mýlí se. Vaše osobní věci smí kontrolovat pouze policie. Pracovník ochranky vás však smí na prodejně zadržet až do chvíle jejího příchodu. 

Bohužel v České republice, na rozdíl od sousedního Slovenska, neexistuje zákon, jenž by nařizoval trestní bezúhonnost pracovníků, kteří vykonávají práci security. Naštěstí si velké obchodní řetězce najímají profesionální firmy, ve kterých je čistý trestní rejstřík samozřejmostí. Incident, který se odehrál před pár dny a zaplavuje sociální sítě, byl podle vyjádření řetězce – selháním jedince, ale i přesto společnost pro klid svých zákazníků s bezpečnostní agenturou rozvázala okamžitě poměr a omluvila se prostřednictvím své mluvčí všem zákazníkům. V prohlášení mluvčí řetězce také vysvětlila, že muž, kterého ostraha brutálně napadla na videu, byl známý výtržník, který se o krádež potravin pokoušel již několikrát, a dokonce ohrožoval pracovníky bodnou zbraní. 

Video zachycující brutální napadení muže, který kradl v obchodě

Náš zákazník, náš pán. Rčení, které v praxi ne vždy funguje. Jistě už se vám někdy stalo, že jste při nákupu nebyli spokojeni s přístupem prodávajícího. Jaké jsou nejčastější situace, které mohou při nákupech nastat? 

Účtování rozdílné ceny

Přišli jste do obchodu nakoupit na základě nabídky v akčním letáku? Nebo vás zaujala zajímavá sleva přímo na prodejně? U pokladny vás může čekat nemilé překvapení. A to vyšší účtovaná cena, než jakou udává leták nebo cenovka na prodejně. Obsluha situaci většinou vysvětlí chybným zadáním ceny v systému a nechá na vás, chcete-li zboží i za vyšší cenu. Nenechte se však vyvést z míry a na nižší inzerované ceně trvejte. Máte na ni plné právo. A to platí i v případě, že chybné účtování zjistíte až po zaplacení nákupu.

Co je psáno, to je dáno! Inzerovaná cena na prodejně či v letáku je vždy ta platná.

Platba kartou

Vydali jste se na nákup jen několika maličkostí a nemáte u sebe hotovost? Může se stát, že pokladní platbu kartou odmítne i v případě, že v obchodě má fungující platební terminál. Obchodníci k této praktice často přistupují právě u menších částek. U těch se jim z důvodu vysokých poplatků nevyplatí je akceptovat. Používá-li ale obchodník platební terminál a akceptujte tedy bezhotovostní platby, měl by tak činit bez ohledu na jejich výši. Toto upravují podmínky přijímání platebních karet, které obchodník uzavřel se svojí bankou. Je nutné ale dodat, že tuto povinnost mu nestanovuje zákon. Pokud tedy obchodník odmítne platbu kartou, stěžovat si můžete u banky, která kartu vydala, nikoliv u ČOI. Na co ale zákon myslí, jsou dodatečné poplatky. Žádná extra procenta při platbě kartou vám tak obchodník účtovat nesmí.

Pokud obchodník odmítne platbu kartou, stěžovat si můžete jedině u banky.

Příliš velká, nebo příliš malá?

Jdete na nákup s dvoutisícovkou nebo máte naopak peněženku plnou drobných? Obchodníci by měli přijmout obojí. Má to ale svá pravidla. Vybrali jste si v bankomatu peníze vyšší nominální hodnoty a pokladní je odmítá při platbě přijmout? Pokud obchod toto dělá obecně, jedná tak nezákonně. Může se ale stát, že obchodník odmítne obchod uskutečnit jednoduše proto, že opravdu nemá dostatek bankovek na vrácení. Na toto má právo a vy se tak budete muset vydat nakoupit jinam. Pokud se chystáte v obchodu rozbít prasátko, obchodník je povinen platbu v mincích tolerovat tehdy, pokud jich není více jak 50 ks. Poté už by vám platba nemusela projít. Stejné pravidlo platí i naopak, a vy jako zákazník tak nejste povinni přijmout více jak 50 ks mincí. S drobnými se pojí ještě jedna situace, a tou je výměna peněz na mince pro použití nákupního košíku. Pamatujte si, že není pro obchodníka povinná a v některých obchodech je dokonce zakázána. 

Zákon po kupujícím nevyžaduje, aby reklamované zboží prodávajícímu dodal i včetně původního obalu. Obchodník tak nemá žádné právo to po vás vyžadovat. Takže teď už ty desítky krabic, které máte doma schované, můžete s klidným svědomím odnést do sběru.