Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Mouky, které jsou běžně dostupné a zdravé. Žitná vás zasytí, ořechová pomůže zhubnout

Mouky, které jsou běžně dostupné a zdravé. Žitná vás zasytí, ořechová pomůže zhubnout

Ve známé pohádkové písničce se zpívá, že máte upéct třeba chleba nebo postavit třeba zeď. Jenomže v dnešním světě se první úkol zdá skoro složitější než ty zednické práce! Na trhu je nyní už tolik druhů mouky, že u některých i jejich název zní jako cizí nadávka. O jaké druhy byste se měli zajímat a jak je v kuchyni používat?

Přečtěte si také

Milované i nenáviděné stravenky. Jak to s nimi bude dál?
Milované i nenáviděné stravenky. Jak to s nimi bude dál?

Klasická pšenice už nefrčí

Bílá pšeničná mouka byla donedávna jediná, kterou jsme v obchodech mohli sehnat. Je cenově nejvýhodnější a vyrábí se z pšenice, která je očištěna od obalu zrnka i klíčku. Ochuzuje se tím ale o vzácné minerály, vlákninu a vitamíny. Její výživová hodnota je tak skoro na nule. Tento typ mouky byl vyšlechtěn už před více jak 100 lety a má vysoký poměr lepku. Z mouky se tedy dobře peče, výrobky jsou trvanlivé a přináší tak větší výnosy. V dnešní době však stále stoupá výskyt potravinových intolerancí a alergií na lepek a lidé tak často hledají jiné alternativy klasické bílé mouky.

Je celozrnné opravdu zdravé?

Chcete-li konzumovat zdravější pečivo, kupte si to celozrnné. To slyšíme ze všech stran! Ale je to pravda a pokud ano, proč? Celozrnná mouka se vyrábí rozemletím celého zrna. To obsahuje vlákninu, minerální látky a nenasycené mastné kyseliny, které jsou zdraví prospěšné. Celozrnné výrobky mají tmavší barvu, ale to není rozhodující! Obchodníci totiž některé pšeničné pečivo přibarvují, aby na zákazníka působilo jako zdravější. Vždy se ale řiďte popisem. Celozrnným se smí nazývat pečivo s obsahem alespoň 80 % této mouky. Mnohozrnný ani vícezrnný rohlík to tedy rozhodně není.

Celozrnná mouka obsahuje vlákninu, minerální látky a nenasycené mastné kyseliny.

Špaldová nebo žitná?

Pokud nejste ve zdravé výživě úplní začátečníci, asi už jste slyšeli o mouce špaldové nebo žitné. Špaldová je vyráběna z pšenice špaldy a i u ní se využívá celé zrno včetně obalu. Jelikož špalda neprošla v historii žádným šlechtěním, už staletí si zachovává vysoký obsah vitamínů a minerálů. Je tak odolná proti škůdcům, nemusí se příliš hnojit a ve výsledku neobsahuje tolik chemikálií. Žitná mouka navíc patří k těm nejvýživnějším na světě. Mouka z žita je hutná, proto mají její výrobky vyšší hmotnost a menší objem vás více zasytí.

Ořechové mouky jsou v kurzu

S větším výskytem alergií na lepek, a touze po zdravějším stravování, se do popředí dostávají i alternativní mouky vyráběné z ořechů. Narazit tak můžete na mouku kokosovou, mandlovou nebo slunečnicovou. Jejich výhodou je již zmíněná absence lepku a cukru. Proto se hodí i při oblíbených proteinových dietách nebo při zdravějším pečení. Někoho může odradit vyšší cena, pravdou ale je, že do receptů se většinou používá menší množství než u mouky pšeničné.

Mandlová mouka je bezlepková a hodí se i při proteinových dietách.

Ozvláštněte si jídelníček třeba opuncií

Mouka lze vyrobit i z takových plodin, u kterých byste to vůbec nečekali. Nopálová mouka pochází z Mexika a získává se z opuncie, tedy kaktusu. Po zpracování mouka obsahuje 17 aminokyselin a má velmi nízkou energetickou hodnotu. Hodí se tak při redukční i bezlepkové dietě. Neutrální chuť má například i banánová mouka, kterou tak lze využít při pečení slaných i sladkých výrobků. Známější je u nás amarantová mouka, která se získává z rostliny zvané laskavec. Má vysoký obsah bílkovin a je tedy vhodná například pro vegetariány a vegany, kterým se proteiny nedostávají z masa.

Než se pustíte do pečení, informujte se o tom, jak se kterou moukou pracovat. Každá z nich má například jinou savost a tak budete muset upravit i množství ostatních ingrediencí v receptu. Nižší savost má mouka špaldová, vysokou naopak mouka kokosová.