Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Co s vaším tělem udělá, když vypustíte cukr? Připravte se na třes i bolest hlavy

Co s vaším tělem udělá, když vypustíte cukr? Připravte se na třes i bolest hlavy

Cukr je obsažen v 90 % potravin, které sníme. Leckdy si to ani nemusíme uvědomovat. Bohužel, v některých potravinách cukr ani neodhalíme, a ne u všeho si čteme složení. Jak to dopadne, když přestaneme cukr jíst? A má cenu se do toho pouštět?

Přečtěte si také

Už jste zastřešili svůj bazén? Teď je ta správná doba
Už jste zastřešili svůj bazén? Teď je ta správná doba

Jak nejlépe vypustit cukr?

Ideální variantou, kdy se cukru zbavíte, je krátkodobý půst, kdy dáte svému tělu čas, aby se vzchopilo. Pročistí se střeva, hladina glukózy v krvi se ustálí a navodíte si celkově velmi příjemné pocity. Ideální délka? Zhruba jeden měsíc.

Proč to nemá cenu na delší dobu?

Plánujete, že už po zbytek života neochutnáte cukr? Nedotknete se potraviny, ve které je obsažený? Abyste toho docílili a dosáhli tak kýženého výsledku, museli byste se odstěhovat na jinou planetu nebo přinejmenším do džungle. Bohužel ani s tou nejsilnější vůlí a maximální vnitřní motivací nedocílíte absolutního půstu. Cukr je ukrytý ve většině potravin. Návštěva vám leckdy ani nic jiného nenabídne, nastane chvíle, kdy nebudete mít šanci připravit si vlastní pokrm bez cukru… A už se vezete.

Jaká je ideální míra?

Nejlepší je zlatá střední cesta. Je dobré vědět, kolik cukru konzumujete a mít to pod kontrolou. Můžete si vychutnat dortík či sušenku, ale pracujte se svými myšlenkami. Dopřejte si na oplátku něco zdravého, doplňte vitamíny. Stranit se cukru nebo jeho konzumaci naopak přehánět jsou dva extrémy, které nejsou v žádném případě zdravé.

A kolik přesně toho cukru mám sníst?

Knihy uvádějí, že hraniční míra denní dávky cukru je 50 gramů na dospělého člověka. Jenže každý jsme jiný. Máme odlišný metabolismus, spalování, fyzickou a duševní zátěž, hmotnost, výšku, věk či pohlaví. To vše hraje roli v tom, kolik cukru je pro vás ideální. A to jsme se ani nedostali k různým onemocněním, která mají s cukrem také co dočinění!

Cukr je závislost

Možná jste závislí!

Po vysazení cukru se velmi často dostavují stavy závislosti. Máte abstinenční příznaky a jen velmi těžko se dají ovládnout. Potřebujete skutečně silnou dávku odhodlání.

Věděli jste, že…

…. cukr je jako droga? Stanete se na něm závislí jak fyzicky, tak psychicky. Stejné účinky má například heroin.

Jaké příznaky se objevují?

  • Náhlá únava
  • Nutkavá potřeba sladkého
  • Nekontrolovatelné stavy hladu
  • Třes rukou
  • Bolesti hlavy
  • Nervozita
  • Strach
  • Úzkosti

Pokud překonáte prvotní příznaky, aniž byste si dopřáli jedinou kostku cukru, máte téměř vyhráno. Stále před sebou máte dlouho cestu plnou odříkání a sebekontroly. Doba abstinenčních příznaků se značně liší, ale nejčastěji trvá okolo jednoho až dvou týdnů.

Překonáním závislosti to nekončí!

Následují další dny, kdy budete padat únavou. Tělo se jen těžko vypořádává s náhlým stálým indexem glukózy v krvi. Organismus byl zvyklý na výkyvy, které jste opět dohnali například kofeinem či jinou sladkostí. Teď nic takového nedostane a musí se naučit s energií hospodařit znovu. I hlad se vás bude držet jako klíště během několika dní. Nepotlačujte ho! Pokud máte hlad, dopřejte si kvalitní vyváženou stravu. Ideální jsou rostlinné bílkoviny. Například čočka, hrách či fazole.

omezit cukr můžete ve sladkostech - zkuste ty s přírodními sladidly

Opravdu chci cukr vysadit napořád!

Pokud jste se skutečně rozhodli, že cukr ve vašem životě a jídelníčku už nemá žádné místo, v pořádku. Má to však jeden háček. Víte, co se stane ve chvíli, kdy tělo nějaký cukr získá, byť jen malé množství? Nastane naprostý zmatek metabolismu! Tělo bude rozladěné a může se stát, že vás znovu přepadnou stavy hladu a nekontrolovatelná chuť na sladké. A to i v případě, že si už takové chování odvyklo.

Potraviny, kde byste cukr nečekali

Nakonec vám představíme potraviny, které se tváří jako zdravé, ale přitom jsou plné bílého cukru!

  • Instantní ovesné kaše
  • Ovocné přesnídávky
  • Sušené ovoce
  • Bílé jogurty