Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Tohle se stane, když nebudete jíst potraviny s vlákninou

Tohle se stane, když nebudete jíst potraviny s vlákninou

Vláknina je nepostradatelnou složkou zdravého jídelníčku. A i přestože je prakticky nestravitelná a nevyužitelná jako přímý zdroj energie, je pro lidské tělo velice důležitá. Podle statistik ji však Češi konzumují v nedostatečném množství, čímž si zadělávají na problémy. Jaké? O tom se dozvíte v článku.

Přečtěte si také

Dýně v kávě? To není žert, ale podzimní hit jménem dýňové latté
Dýně v kávě? To není žert, ale podzimní hit jménem dýňové latté

Vláknina se obecně dělí na dva druhy podle rozpustnosti ve vodě.

Rozpustná vláknina pomáhá při hubnutí

Vláknina rozpustná má schopnost bobtnat, měnit svůj objem a nasávat vodu. Díky tomu se perfektně uplatňuje při redukčních dietách, kdy vyvolává pocit sytosti. Dále napomáhá správnému vyprazdňování a snižuje hladinu „zlého“ cholesterolu v krvi. A jelikož je hlavní živinou střevní mikroflóry, posiluje také naši imunitu. Rozpustná vláknina na sebe dokonce dokáže navázat různé škodliviny a dostávat je pryč z těla. Tím se významně podílí na detoxikaci organismu a funguje jako prevence rakoviny tlustého střeva, jež se společně s rakovinou konečníku drží na druhém místě nejčastějších maligních onemocnění v České republice. Vlákninu rozpustnou můžete najít v luštěninách a ovoci.

Ovesná kaše s malinami, jahodami a ostružinami je zdrojem vlákniny.

Vláknina nerozpustná čistí střeva od škodlivin

Vláknina nerozpustná nezvětšuje svůj objem a vypadá při průchodu trávicím traktem prakticky stále stejně. Její funkce spočívá v mechanickém čištění střev a vstřebávání vápníku. Stejně jako vláknina rozpustná i tato vláknina je klíčová pro naše trávení a pravidelné vyprazdňování. Protože pokud se tělo nestíhá vyprazdňovat, hromadí se v něm odpadní látky, které mohou způsobovat zdravotní potíže. Vláknina nerozpustná je obsažena v ořeších, zelenině a otrubách.

Jaký je doporučovaný denní příjem vlákniny?

Každý dospělý jedinec by měl denně zkonzumovat přibližně 30 gramů vlákniny, při čemž je dobré toto množství dlouhodobě udržovat. Zároveň by se měly zdroje vlákniny střídat. Zajímavé je také to, že se u každého z nás její doba vstřebání liší, takže nelze přesně určit energetickou hodnotu.

Tip: Vyměňte ovesné vločky za pohanku

Pokud chcete podpořit svůj denní příjem vlákniny a jste zvyklí snídat kaše z ovesných vloček, pak místo nich vyzkoušejte pohankové kaše, které jsou na vlákninu bohatší.

Ovoce patří mezi potravy s vysokým obsahem vlákniny.

V jakých potravinách je vláknina obsažena? 

Nejlepším zdrojem jsou pšeničné otruby s obsahem 45 gramů vlákniny na 100 gramů otrub. Dále ji lze také najít v celozrnných výrobcích, luštěninách, ořeších, semínkách, ovoci a zelenině. Dejte si ale pozor. Tak jako u všeho, i zde platí, že všeho moc škodí, takže pokud vlákninu chcete více zařadit do svého jídelníčku, začněte z pozvolna. V opačném případě si můžete způsobit nadýmání či průjem.

Tohle vám hrozí při nedostatku vlákniny...

Jak již bylo řečeno vláknina pomáhá k pravidelnému vyprazdňování a změkčení stolice. Při jejím nedostatku tak budete trpět zácpou. Ve spojitosti s tím se mohou dále objevit hemoroidy, které často vyžadují lékařské ošetření. Nedostatek vlákniny v potravě dále může způsobit vysokou hladinu cholesterolu v krvi, žlučové kameny a cévní onemocnění. Mezi další ne tak vážné problémy patří neustálý pocit hladu, který může vést k nadváze či dokonce obezitě.