Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Únavu může způsobovat i nedostatek železa v těle. Jak ho doplnit přírodní cestou?

Únavu může způsobovat i nedostatek železa v těle. Jak ho doplnit přírodní cestou?

Železo je nedílnou součástí našeho organismu. Není možné se bez něho obejít a při jeho nedostatku nám hrozí vážné komplikace. Co všechno železo v těle zajišťuje a kde ho najdeme?

Přečtěte si také

Připečený pekáč, pánev nebo hrnec? Víme, jak se zbavit špíny domácími metodami!
Připečený pekáč, pánev nebo hrnec? Víme, jak se zbavit špíny domácími metodami!

Jak funguje železo

Nejprve bychom si měli ujasnit, v čem nám železo prospívá a proč ho ve svém těle potřebujeme. Železo se váže na hemoglobin v krvi. Poutá tak k sobě kyslík a přenáší ho po celém těle. Tímto procesem dochází k okysličování všech buněk v těle. Zvláště prospěšný je pro imunitní systém.

Jak poznáme nedostatek železa?

Naštěstí se nemusíme neustále hlídat a počítat množství železa ve stravě. Tělo nám ukazuje nedostatky hned v raném stadiu. Proto je relativně snadné železo opět doplnit. Mezi hlavní příznaky patří:

  • únava
  • časté závratě
  • modřiny
  • slabost

Ale pozor! Neunáhleme se. Obdobné příznaky se objevují také při nedostatku hořčíku nebo zinku. Pokud si nejsme stoprocentně jistí, zajděme k lékaři, který nám odebere krev, a zjistí, co nám schází.

Jak poznat nedostatek železa u dětí?

Výjimkou nejsou ani děti. Ty se setkávají s nedostatkem železa již v raném věku v případě fádní stravy. Tam, kde chybí pestrost, chybí i železo. Typickými projevy dětí s nedostatkem železa jsou:

  • nesoustředěnost
  • špatné studijní výsledky
  • roztržitost
  • neklid
zdrojem železa je špenát

Železo na každém rohu

Když se nás náhodou navštíví nedostatek železa, nezoufejme. Nemusíme hledat žádná komplikovaná řešení. Překvapivě jich je mnoho. Železo se nachází v luštěninách, celozrnném pečivu, ovoci i zelenině. Největším zdrojem jsou pak játra, která však ne každému chutnají. Pokud se nám nedaří doplnit železo skrze stravu, sáhněme po potravinovém doplňku. Z ovoce najdeme nejvíce železa v jahodách a kiwi, v zelenině to je především špenát.

Tip na rychlé doplnění železa

Připravte si listový baby špenát a jablko. Rozmixujte nakrájené kousky jablka a velké množství lístků špenátu. Hotový nápoj vypijte. Dopřávejte si tuto lahůdku každý den a během pár týdnů bude vše v pořádku.

Věděli jste, že…

… ženy mají mnohonásobně vyšší spotřebu železa, která je dána každoměsíční menstruací?

jahody obsahují železo

A co když je to anémie?

Někdy se nemusí jednat o jednorázový nedostatek železa, ale můžeme trpět chronickou anémií. I ta má své specifické příznaky. Máme podezření, že jí trpíme? Navštivme svého lékaře.

Anemické příznaky

  • bledá pleť
  • únava
  • zvýšená potřeba spánku
  • lámavé nehty a vlasy
  • zrychlený tep
  • zimomřivost

Anémie - ale která?

Obecně známe tři druhy anémie. Každá vychází z jiné příčina, ale léčba je ve všech případech snadná.

  • anémie z nedostatku železa
  • anémie z nedostatku vitaminu B12
  • anémie vlivem chronického onemocnění střev

Jak se obvykle léčí?

Obvyklá léčba spočívá v podávání chybějícího prvku v těle. V případě chybějící vitaminu B12 se dělá výjimka, neboť všechny vitaminy skupiny B jsou na sobě přímo závislé. Proto nikdy nedoplňujeme pouze jediný vitamin, ale vždy všechny naráz. Vitamin B je rozpustný ve vodě a proto nehrozí předávkování. Pozor, u železa naopak předávkování hrozí!

Dejte pozor na předávkování!

Předávkování železem je pro tělo škodlivé a nebezpečné. Tělo si s přebytkem železa nedokáže poradit. Proto se setkáváme se zvracením, průjmem nebo zácpou, pálením žáhy či nevolností. Pokud budeme dodržovat dávkování a doporučení lékaře, nic nám nehrozí.