Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Nakoupíte o prodlouženém víkendu v červenci? Na koho je zákon krátký

Nakoupíte o prodlouženém víkendu v červenci? Na koho je zákon krátký

Zákon, který přinutil větší obchodníky stáhnout výlohy o sedmi státních svátcích, platí od července 2016. Patří mezi ně i oba červencové svátky, 5. a 6. července, nebo budou obchody otevřené? 

Přečtěte si také

Připečený pekáč, pánev nebo hrnec? Víme, jak se zbavit špíny domácími metodami!
Připečený pekáč, pánev nebo hrnec? Víme, jak se zbavit špíny domácími metodami!

Budou tomu již tři roky, co byl přijat zákon upravující prodejní dobu v supermarketech. Obchody nad 200 metrů čtverečních musí mít o některých státních svátcích zavřeno, menších obchodů se omezení netýká. Rozdělení státních svátků na „větší a menší“ však řadu lidí mate i dnes a například ohledně nadcházejících letních svátků nemají jasno. Jak to tedy s otevírací dobou během svátků v roce 2019 je? 

Kromě obchodů s výměrou menší než 200 metrů čtverečních se nová legislativa nevztahuje na lékárny, čerpací stanice, obchody na letištích nebo nádražích a na prodejny v nemocnicích. Problém s úpravou provozní doby však mají také například malé obchody, které jsou součástí velkých obchodních center nad 200 metrů čtverečních. Některá obchodní centra totiž rozhodla, že se jim nevyplatí otevírat jen pro některé, a proto zavřou úplně. Zákon tak paradoxně v některých místech postihne i menší obchodníky, které ze své podstaty měl chránit. Česká obchodní inspekce může za porušení tohoto zákona udělit pokutu jeden milion korun.

Svátky, kdy musí mít obchody s plochou nad 200 m² zavřeno:

  • 1. ledna – Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok
  • Velikonoční pondělí
  • 8. května – Den vítězství
  • 28. září – Den české státnosti
  • 28. října – Den vzniku samostatného československého státu
  • 24. prosince – otevřeno jen do 12 hodin
  • 25. prosince – 1. svátek vánoční
  • 26. prosince – 2. svátek vánoční

Svátky, kdy obchody zůstávají otevřené:

  • Velký pátek
  • 1. května – Svátek práce
  • 5. července - Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • 6. července - Den upálení mistra Jana Husa
  • 17. listopadu – Den boje za svobodu a demokracii
  • 24. prosince – otevřeno jen do 12 hodin

Na koho je zákon krátký: 

Večerky

Večerek je v Česku několik tisíc. Vietnamští obchodníci vlastní snad každý třetí malý obchod u nás. Většinou jde o mix sortimentu trafiky, potravin, domácích potřeb a drogerie. Na jejich provoz dohlíží Česká obchodní inspekce a živnostenské úřady.

Benzinové pumpy

Kromě klasické nabídky zboží jsou stále rozšířenější pobočky řetězců potravin na pumpách. Například Billa otevřela své minimarkety s nepřetržitým provozem na pumpách Shell. Jejich otevírací doba tak kopíruje otevírací dobu samotných benzinek. Výjimkou není ani fakt, že si na benzince koupíte dnes běžně volně dostupné léky z lékáren.

Soukromníci

Soukromé maloobchody, nejen malé vesnické obchůdky, ale třeba i různé prodejny lahůdek, mohou s otevírací dobou nakládat libovolně. Do malé plochy také spadá většina cukráren nebo prodejen zdravé výživy.

Pojízdné prodejny

Zákon je nijak neřeší. 

Zákaz se naproti tomu týká i bazarů, zastaváren a výkupen odpadu.

Buď ONLINE

Zákon sice může řídit otevírací dobu velkých obchodů, ale nakoupit na internetu si můžeme své oblíbené kabelky, elektro a i potraviny kdykoli! Výhodou je, že si v pohodlí domova online můžeme prohlédnout i slevy všech obchodů a případně si v aplikaci Kupi.cz nastavit hlídač cen. 

Průzkum: Kdy Češi nejvíc nakupují na internetu?

Před deseti lety lidé na internetu nakupovali především ve svém volném čase. V dnešní době díky neustálému online připojení, chytrým telefonům a tabletům mohou zákazníci dokončit své nákupy kdykoli a kdekoli i v pracovní době. Proto se asi nebudete divit, když prozradíme, že uživatelé internetu nejvíce u nás v České republice dokončují nákupy v úterý a ve středu, kdy počet konverzí byl o 84 % vyšší než v sobotu (sobota je nejhorším dnem z pohledu online nákupů). Pravděpodobnost, že lidé kliknou na banner a zakoupí promované zboží, je tedy podle výzkumu mnohem vyšší během pracovního týdne. Výsledky vyplývají z dat agregovaných z kampaní realizovaných společností RTB House.