Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Mýty o jídle, kterým lidé věří. Barva vejce, spolknutá žvýkačka i tmavé pečivo

Mýty o jídle, kterým lidé věří. Barva vejce, spolknutá žvýkačka i tmavé pečivo

Některé „pravdy“ o jídle nám vtloukají do hlavy už od dětství, jiné se postupně objevují spolu s různými trendy a názory v oblasti stravování, zdravého životního stylu nebo hubnutí. Objasnili jsme pro vás několik typických mýtů. Co je na nich pravdy a co je úplný nesmysl?

Přečtěte si také

Nebojte se hřebíček používat i mimo kuchyni. Kde všude pomáhá?
Nebojte se hřebíček používat i mimo kuchyni. Kde všude pomáhá?

Pomeranče a citrony jsou nejlepším zdrojem vitamínu C

Citrusové plody jsou samozřejmě výborným zdrojem této cenné látky, neobsahují jí ale nejvíce. Největší množství vitamínu C totiž najdeme v šípku, černém rybízu, růžičkové kapustě, kiwi nebo brokolici. Pro zajímavost, zmíněné šípky obsahují 200 mg vitamínu C na 100 g. Ve stejné váze pomerančů najdete 50 mg vitamínu C a v citronech je to dokonce jen 40 mg.

Každé tmavé pečivo je celozrnné a zdravé

Toto je velice častý omyl, kterému lidé věří. Pokud chtějí jíst zdravěji, automaticky sáhnou po tmavém pečivu s přesvědčením, že si právě vybrali něco dietního (čeho snad mohou dokonce sníst i více). Pokud je tmavé pečivo označené jako cereální, znamená to, že obsahuje jakékoliv obiloviny – tedy i klasickou pšeničnou mouku, která je v bílém pečivu, jen s tím rozdílem, že zrna při výrobě upražili nebo obarvili karamelovým či kávovým barvivem, aby byla tmavá. Rozdíl oproti klasickému rohlíku je tedy minimální. Celozrnné pečivo musí výslovně obsahovat z většiny (min. 80 %) celozrnnou mouku.

Hnědá vejce jsou zdravější

Další z běžně rozšířených nesmyslů. Barva vajec závisí na plemenu nosnice, která je snáší. Výživovou hodnotu obsahu skořápky však bílá nebo hnědá barva nijak neovlivňuje. A proč se to o nich tedy říká? Jedním důvodem může být to, že nám bílé skořápky mohou připadat nepřirozené, tedy evokují chemické ošetření. Druhou příčinou je fakt, že hnědá vejce stojí o něco více než bílá (automaticky si tak myslíme, že co je dražší, je zdravější). Za tím stojí to, že hnědá plemena slepic (která snáší hnědá vejce) jsou nákladnější na výživu a chov.

Hnědá vejce nejsou zdravější než bílá, barvu určuje pouze plemeno nosnice

Tip: Hlídejte si slevy na vejce s pomocí Kupi.cz. Pravidelně je naleznete za akční cenu v mnoha různých obchodech. Z aktuální nabídky vybíráme například vejce M v Albert hypermarketu za cenu 19.90 Kč/ 10 ks (platí do 2. července) nebo vejce L v Bille za cenu 34.90/ 15 ks (platí také do 2. července).

Opláchnutí kuřecího masa odstraní bakterie

Samotná horká voda není schopna zničit škodlivé bakterie na povrchu masa. Ve skutečnosti opláchnutím riskujete, že se bakterie roznesou i do okolního prostředí a kontaminují například další suroviny přichystané k přípravě pokrmu. Samozřejmě maso před tepelnou úpravou opláchnout můžete, ke zničení bakterií je však potřeba jej dostatečně propéct – jeho vnitřní teplota by měla být minimálně 75 °C.

Po mrkvi budeme mít zdravé oči a budeme lépe vidět

Typický mýtus, kterému věří spousta lidí. Pravdou je, že mrkev je bohatá na beta-karoten, ze kterého v lidském těle vzniká vitamin A. Ten vyživuje sítnici, která je zodpovědná za kvalitu zraku. Nicméně mrkev jako taková nám dioptrické vady nevyléčí, ani před nimi nechrání.

Pro zajímavost, tento mýtus prý úmyslně vypustili Britové v období druhé světové války, kteří Němcům namluvili, že královské letectvo bylo při sestřelování německých letadel tak úspěšné, protože britským pilotům zlepšovalo zrak a noční vidění pojídání mrkve (namísto nového radarového systému, který utajeně používali).

Mýtus o tom, že mrkev pomáhá zlepšit zrak, je velice běžný a nepravdivý

Po nízkotučných výrobcích se hubne

Určitě ne. Jednak mají většinou nízkotučné výrobky podobné složení jako ty běžné, ale navíc mohou vlivem „odtučňovacích“ procedur při výrobě přijít o významné minerály a zdraví prospěšné látky. A co je hlavní, mějte na paměti, že pokud se někde ubere tuku, většinou se o to víc přidá cukrů a dalších umělých náhražek.

Spolknutá žvýkačka nám zalepí střeva

Oblíbený strašák dětí, kterým nás dospělí děsí již od dětství. Žvýkačky se nemohou po spolknutí přilepit na stěny žaludku nebo střev. Přirozeným způsobem projdou trávicím traktem a následně je bez problémů vyloučíme. Pokud tedy čas od času omylem žvýkačku spolkneme, nehrozí nám žádné riziko. Pouze ojediněle může dojít k některým krátkodobým nežádoucím efektům (jako například nevolnost, průjem nebo bolesti hlavy), a to u žvýkaček bez cukru s náhradními sladidly nebo umělými barvivy či syntetickými příchutěmi.