Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Trápí vás nafouklé břicho? Víme proč se to děje

Trápí vás nafouklé břicho? Víme proč se to děje

Nafouklé břicho a nadýmání není nic příjemného. Proč nás trápí nafouklé břicho a jaké může mít příčiny? Podívejte se, jaké jsou nejčastější důvody nafouklého břicha. 

Přečtěte si také

Nebezpečné bakterie na vašem mobilu? Zjistěte, jak se jim bránit
Nebezpečné bakterie na vašem mobilu? Zjistěte, jak se jim bránit

Na jaké potraviny si dát pozor

Nafouklé břicho a nadýmání mohou způsobovat různé potraviny. Ty je třeba vysledovat. U luštěnin, které obsahují mnoho živin i bílkovin a zasytí vás na dlouhou dobu, je třeba dodržet správnou přípravu. Namočit je do vody, tu před vařením vyměnit a přidat kmín, majoránku, bobkový list nebo mořské řasy. Tělo si také na konzumaci potravin časem zvykne.

  • cibule a česnek
  • košťálová zelenina, jako zelí, květák, brokolice či kapusta 
  • luštěniny, jako čočka, fazole a hrách
  • sušené švestky a rozinky
  • alkoholické nápoje, zejména pivo, perlivé víno, sekt a šampaňské
  • šumivé nápoje a limonády
  • kořeněná, přesolené a smažená jídla
Nafouklé břicho způsobuje i špatná životospráva

Alergie na potraviny

Alergické reakce na potraviny způsobují nadýmání. Konkrétní potravina nás sice nenadýmá, ale vyvolává v těle alergickou reakci. Potraviny je třeba z jídelníčku vyloučit. Potvrdit nám to může i alergolog, který provede testy. Nejčastěji to způsobuje:

  • lepek
  • laktóza
  • ořechy

Nedostatek tekutin

Dehydratace souvisí s celou řadou zdravotních problémů. Nedostatek tekutin může mít za následek i nafouknuté břicho a nadýmání. Pokud nemáte dlouhou dobu dostatek tekutin, tělo začne vodu zadržovat na horší časy a máme nafouklé břicho. Pijte čistou, neperlivou vodu pro zajištění hydratace.

Nedostatek spánku

Pokud chodíte spát pozdě a naopak brzy vstáváte, trpíte nedostatkem spánku a vystavujete se riziku únavy a také nadýmání. Při nedostatku spánku se vylučuje hormon kortizol. Pak dojde k rozhození trávení a zažívání, zácpě a nafouknutí břicha. Navíc se k tomu přidává i výraznější pocit hladu.

Hormonální změny

Hormonální změny u žen jsou spojeny s nadýmáním, které často neovlivníme. Nadýmání se objevuje s příchodem i koncem menstruace. Pomůže vhodná kombinace stravy, bylinek a potravinových doplňků, které pomohou nadýmání zmírnit. Pomáhá i dostatek pohybu nebo nahřát břicho. 

Stres je jednou z příčin nadýmání

Nadbytek stresu

Žijeme v uspěchané době, stále nic nestíháme a jsme ve stresu. Stres může mít velmi negativní vliv na fungování těla. Dlouhodobý stres způsobuje i nadýmání. Je třeba odpočívat, umět dostatečně vysadit, neřešit vše a umět si říct o pomoc. Stres je pro zažívání velký problém.

Nevhodné návyky

Za nadměrné nadýmání a plynatost může i nadměrné polykání vzduchu při jídle. Možná moc hltáte, rychle jíte a u jídla mluvíte. Může také jít o nedostatek trávicích enzymů, které dodá třeba zelený ječmen nebo pšenice. Dále je to nedostatek žluči. Může jít o choroby žlučníku, žlučových cest a slinivky. Dále jde o poruchy jícnového svěrače, motility žaludku a dvanácterníku či dvanáctníku, syndrom dráždivého tračníku, funkční poruchy činnosti konečníku, nádory a chronické záněty.

Co pomáhá na nadýmání

Přidejte do jídla kmín, rozmarýn, šalvěj, fenykl a majoránku. Pravidelně zařazujte probiotika, jezte častěji menší porce, dejte si pozor na kouření, žvýkačky, zmrzlinu, kávu s mlékem a sladkosti. Zkuste čaj na trávení, třeba z máty, fenyklu, heřmánku, kmínu a hořce žlutého. Jezte pomalu a pořádně žvýkejte se zavřenou pusou. Prevence spočívá ve správné životosprávě a dostatku pohybu.