Na sociálních sítích se šíří nový a nebezpečný trend: Čím dál mladší děti napodobují dospělé influencery a vytváří si vlastní „skincare rutiny“. Používají při tom kosmetiku určenou pro dospělé, včetně chemických peelingů, anti-age produktů nebo přípravků s retinolem a kyselinami. Odborníci varují, že taková péče může dětské pleti vážně uškodit a zároveň v dětech budovat nezdravý vztah k vlastnímu vzhledu. Na problém poukázala i nedávná kauza se značkou pleťových masek pro děti od 3 let.
Videa s doporučením na kompletní „skincare“ rutinu jsou na TikToku nebo Instagramu velmi populární. Tvůrci v nich ukazují detailní večerní či denní péči o pleť zahrnující i desítky kroků a produktů s aktivními látkami jako retinol, kyseliny (např. AHAs, BHAs), silné exfolianty, anti-aging séra nebo vitamín C. Trendem je v poslední době tzv. „Glazed Donut Skin“, což je výsledný vzhled pleti připomínající hladkou, lesklou a narůžovělou glazuru koblihy.
Problémem ale je, že tato videa sledují čím dál častěji i malé děti a své oblíbené influencery napodobují. Tedy používají kosmetiku určenou pro dospělé. Mnozí tvůrci nebo kosmetické značky si toho jsou dokonce vědomi a záměrně svá videa cílí i na nejmenší sledující, respektive peněženky jejich rodičů.
Loni se v této souvislosti začalo upozorňovat na fenomén tzv. „Sephora kids“ (neboli dětí ze Sephory), které za kapesné vyráží nakupovat do parfumerií. A rozhodně nekončí u lesků na rty nebo očních stínů, ale po vzoru svých oblíbených influencerů si pořizují rozjasňující séra pro dehydratovanou pleť, anti-age krémy proti vráskám nebo nejrůznější přípravky s kyselinami, často z kategorií velmi drahých značek.
„Malé holčičky se ve videích tváří jako dospělé, nanáší si na sebe jeden produkt za druhým a samy ani neví proč. Jen to viděly u jiných. Ani já ve třiceti ještě nepoužívám tato séra,“ komentuje pod jedním z tiktokových videí, které na problém upozorňuje, mladá uživatelka.
Podle nejnovější studie vystavují děti při používání kosmetiky pro dospělé svou pleť řadě škodlivých látek. Tým vědců z Northwestern University analyzoval na sociálních sítích stovku videí s miliony zhlédnutí, ve kterých se děti ve věku od 7 do 18 let natáčí při své „dospělácké“ pečující rutině. Během ní na základě zjištění vědců použijí produkty obsahující průměrně 11–21 potenciálně dráždivých látek a alergenů. Navíc pouze zlomek z těchto dětských tvůrců používá SPF krémy, které jsou například při aplikaci retinolu důležité.
„Dětská pleť je velmi jemná a citlivá. Aktivní látky, jako jsou retinoidy nebo kyseliny, mohou narušit kožní bariéru a způsobit podráždění, vysušení či nevratné alergie. U dětí do 12 let doporučuji maximálně jemné čisticí prostředky, hydratační krémy s přírodním šetrným složením, přes den ochranu proti slunci. Vše ostatní je zbytečné. Pokud se objeví akné a první nedokonalosti, je nejlepší se o vhodných přípravcích poradit přímo s dermatologem,“ radí pro redakci Kupi kosmetička Monika Svobodová.
Sledováním videí a nakupováním kosmetiky také děti mohou již od útlého věku formovat přesvědčení, že je s jejich vzhledem něco v nepořádku a že je potřeba ho vylepšovat – ještě než nějaké problémy s pletí reálně mají. Spotřebitelská organizace dTest v této souvislosti upozorňuje na tzv. kosmetikorexii.
„Kosmetikorexie je nově vytvořený termín, který označuje posedlost kosmetikou, vyhledávání informací o výrobcích a značkách nebo jejich neustálé nakupování. Děti a dospívající jsou konfrontováni s představami o kráse, které jsou stále nerealističtější a obtížněji dosažitelné. Posedlost vzhledem může vést k nepohodě, úzkostem, stresu nebo dokonce k špatnému stravování,“ popisuje dTest.
Obrovskou vlnu kontroverze nedávno vyvolala také herečka Shay Mitchellová, která na trh uvedla kolekci pleťových masek značky Rini pro děti od tří let. Masky jsou prezentovány jako „hravé“ a zároveň „hydratační a uklidňující“, prodávají se i v dětských zvířecích motivech. Odpůrce z řad rodičů a dermatologů ale pohled na děti s kosmetickými přípravky děsí. Vadí jim, že se již malým dětem do hlavy vtlouká, že je potřeba řešit jejich vzhled, a označují trend za „nemoc dnešní doby“.
Jiní naopak kosmetiku pro děti vítají. Podle nich mají zejména malé dívky přirozenou touhu zkoušet a dělat věci, které vidí u dospělých, a je lepší, pokud tak činí s produkty přímo určenými na dětskou pleť, bez škodlivých chemikálií.
Zdroje: TikTok, Medscape, American Academy of Pediatrics, dTest, Kupi.cz